Volvo FM Electric Low Entry: onbekend maakt onbemind

Volvo FM Electric Low Entry: onbekend maakt onbemind featured image

In januari 2024 presenteerde Volvo Trucks de Volvo FM Electric Low Entry. Een vrachtauto met veel potentie, dat zagen we toen meteen al. Maar anderhalf jaar later is het goed dat potentieel nog eens te belichten, zegt Volvo Trucks Nederland, want onbekend maakt onbemind.

Het succes van Volvo’s elektrische trucks is bekend. Er rijden er inmiddels meer dan 1000 van in Nederland, en er is in ons land 43 miljoen kilometer aan rij-ervaring met elektrische trucks. Wereldwijd is dat zelfs 200 miljoen kilometers. Nederland heeft de afgelopen jaren met overtuiging gekozen voor elektrische trucks van Volvo. Zelfs overtuigde klanten van andere merken kozen voor Volvo, bij gebrek aan beschikbare e-trucks.

Elektrisch, tenzij…

Dus dat heeft Volvo Trucks goed voor elkaar: de hele range is behalve met (bio)diesel en (soms) LNG ook met batterij-elektrische aandrijving te krijgen. Op de familiefoto die Volvo Trucks tijdens een event in Beesd laat zien staat-ie tweede van rechts: de FM Low Entry. Op het terrein van Volvo staat-ie samen met nog veel meer elektrische Volvo’s ook, in huisvuiluitvoering van HVC Groep. Evert Jan Plas van HVC Groep deelt zijn ervaringen met elektrische trucks. “Wij zijn in 2017 al gestart met elektrisch rijden. Dat beviel zo goed dat al snel het uitgangspunt voor ons wagenpark werd: ‘Elektrisch, tenzij…’. Het kan natuurlijk dat er een reden is om een voertuig met een bepaalde taak niet met een elektrische aandrijflijn aan te schaffen. Omdat het voertuig niet beschikbaar is, het niet optimaal past bij je taken, etc. Maar… het moet dan wel een heel goede reden zijn, want het kan eigenlijk veel vaker wel dan niet.” Plas raadt vervoerders aan om ervaringen op te vragen bij collega’s. “Het delen van informatie is cruciaal het slagen van de inzet van een elektrisch voertuig.” Hij heeft ook goede adviezen voor laadinfrastructuur: “Reken goed uit wat de gemiddelde stilstand is van voertuigen op laadlocatie. Dat bepaalt voor een groot gedeelte de zwaarte van je aansluiting bepalen. En maak gebruik van satelliet laadpalen en zet de powerunit op een andere plek. Hadden wij niet gedaan en na een paar dagen reed er al iemand tegen die dikke laadunit aan. En die kost 85.000 euro…” Plas is tevreden over de Volvo FM Low Entry. “De instap is laag en chauffeurs zijn er blij mee. Meerprijs? Wij schrijven trucks af over 10 jaar, dus dan zit het met de TCO wel goed.”

FMLE

Sinds de introductie zijn er in Nederland twaalf Volvo’s FM Low Entry op kenteken gezet. “Niet super veel”, geeft Martin Knijnenburg, director Volvo Truck Sales toe. “De FM Low Entry werd destijds tegelijk geïntroduceerd met de Aero, en misschien is de FM Low Entry toen wat ondergesneeuwd.” Onterecht, laat John Timmers, sales engineer van Volvo Trucks Nederland zien. De cabine van de ‘FMLE’ bevindt zich laag bij de grond, want er is geen grote dieselmotor die ruimte inneemt. “De cabine is verlaagd en naar voren verplaatst”, laat Timmers zien. “Hierdoor heeft de chauffeur direct zicht op de omgeving, wat resulteerde in een vijfsterrenbeoordeling volgens de Londense Direct Vision-norm. Samen met Volvo Dynamic Steering en optionele camera­systemen zorgt dit voor optimaal manoeuvreren in drukke stadsgebieden. De lage instap en vlakke vloer maken het in- en uitstappen bovendien eenvoudig en veilig. Met de knielfunctie is de truck nog eens 104 mm te verlagen. De deuren zwaaien maar liefst 82 graden open.”

Flexibiliteit

De FMLE van HVC Groep is uitgevoerd als 6×2 huisvuilauto. Timmers: “Maar de FMLE is ook leverbaar 4×2, 6×4, 8×2 en 8×4 en biedt zo flexibiliteit voor uiteenlopende transporttaken. Met een maximaal toelaatbaar gewicht van 19 tot 32 ton, een motorvermogen van 330 kW en een accupakket van 360 kWh haalt de FM Low Entry een actieradius tot 200 kilometer. Snelladen kan met 250 kW, waardoor hij geschikt is voor intensief dagelijks gebruik.”

Ook voor distributie

We nemen zelf even plaats in de FM Low Entry. De instap is eenvoudig en met de vlakke vloer is het makkelijk manoeuvreren in de cabine. De uitstap aan de rechterkant is in orde, maar we moeten toch terugdenken aan de uitstap van de Renault Oxygen, die we eerder dit jaar reden. Die had een cabinevloer op trottoirhoogte en een schuifdeur als een bus. “Mooie oplossing”, vindt ook Timmers. “Maar die Oxygen is een nieuw ontwikkeld voertuig en hij is niet te koop. Deze FM Low Entry kunnen we nu meteen leveren. En natuurlijk, hij is niet alleen leverbaar als huisvuilauto. Hij kan desgewenst ook worden ingezet als distributie-auto, met de juiste opbouw, in de binnenstad.”

Eén reactie op “Volvo FM Electric Low Entry: onbekend maakt onbemind

  1. Michel

    Volvo is goed op weg

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer