Volvo’s nieuwe elektrische trekker krijgt 6×2-configuratie

Volvo’s nieuwe elektrische trekker krijgt 6×2-configuratie featured image
foto ter illustratie

2025 wordt het jaar waarin Volvo Trucks de nieuwe aandrijflijn presenteert van de FH Electric. Die heeft, zoals eerder bekend werd, een elektrische as en een actieradius van 600 km. Nu is bekend geworden dat de FH Electric standaard een extra gestuurde naloopas krijgt.

“De voordelen van de elektrische as zijn bekend”, vertelde Jan Schouten, manager energy transition bij Volvo Trucks tijdens de jaarlijkse persbijeenkomst, met als locatie logistiek dienstverlener CSE in Weert. “De elektrische as schept ruimte in het chassis, waardoor er meer accupakketten meekunnen. Maar meer zware accupakketten, goed voor 800 kWh, betekent ook een zwaarder voertuig en een hoger gewicht per as, iets dat soms bij de huidige versie van de FH Electric al kritiek is.” Daarom wordt de nieuwe FH Electric een 6×2 voertuig, met na de aangedreven e-as nog een gestuurde naloopas. “Daarmee wordt het gewicht evenwichtiger verdeeld”, aldus Schouten. “De naloopas is smal zodat hij goed onder de trailer past. Hij voldoet daarom aan de eis van de bestreken baan.”

De vernieuwde Volvo FH Electric wordt in het najaar van 2025 geïntroduceerd, de eerste exemplaren zullen in 2026 op de weg verschijnen.

De jaarbijeenkomst van Volvo Trucks vond plaats bij CSE in Weert, waar directeuren Martijn Vos en Anita Leeijen de duurzame strategie van hun bedrijf presenteerden. CSE heeft uitsluitend Volvo Trucks in het wagenpark en heeft daaronder al 10 elektrische exemplaren. Daar komen er nog 10 bij, waarvan er eentje live overhandigd werd door Bas van Heertum van dealer Bas Trucks.

Volvo Trucks presenteerde traditioneel ook de jaarcijfers van de Nederlandse truckmarkt. Er werden vorig jaar 17.793 nieuw trucks in Nederland geregistreerd, veel meer dan wie dan ook verwacht had. Het zwaartepunt lag in december, met 3.569 registraties. Volvo Trucks had een goed jaar, zo vertelde verkoopdirecteur Martin Knijnenburg. “21,4 procent marktaandeel in de markt boven 6 ton en als we naar het segment boven 16 ton kijken 22,8 procent. Daar zijn we tevreden over. In de LNG- en elektrische markt scoren we goed, met respectievelijk 73,4 en 55 procent marktaandeel. Volvo Trucks Nederland verwacht dat het algemene marktaandeel van 21,4 procent kan blijven gehandhaafd, ook in een markt die naar verwachting dit jaar kleiner zal zijn, met rond de 13.000 registraties. Vanzelfsprekend zetten we in op de transitie naar emissievrij transport, waarbij we zien dat we leverancier worden van totaaloplossingen, niet alleen maar van trucks. Tegelijk verwachten we dat onze Electric trucks vanaf 2026 een betere businesscase kunnen bieden dan dieselaangedreven trucks.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer