De Chinese truckfabrikant Windrose heeft momenteel geen financiële problemen en er is dus ook geen nakend bankroet. Dat zegt Windrose CEO Wen Han in reactie op diverse mediapublicaties en aantijgingen van voormalig medewerker Kyle Maki.
Maki, die zichzelf op LinkedIn aanduidt als ‘Director – Customer Success and Operations’, postte op dat platform afgelopen week een opmerkelijke post, waarin hij berichtte over achterstanden bij betaling van loon. Eerst zou er 60 dagen vertraging zijn, maar die was inmiddels opgelopen naar 90 dagen. Ook zouden medewerkers moeten werken vanuit een trailer omdat er geen kantoor meer zou zijn. De online aantijgingen van Maki worden door vele media opgepakt, maar niemand heeft een reactie van Windrose in zijn uitingen opgenomen.
Nieuw payrollsysteem

Dat is vreemd, want Windrose CEO Wen Han is altijd uiterst benaderbaar, en dinsdag hebben we hem na even proberen aan de telefoon. Hoe kijkt hij naar de post van Maki? “Die heb ik natuurlijk gezien, maar ik heb ervoor gekozen om daar niet online op te reageren. Ik voel niets voor een partijtje online moddergooien. De waarheid is dat Kyle Maki geen medewerker meer is van Windrose, al meer dan een half jaar niet meer. Na zijn ontslag doet hij zich echter nog steeds voor als medewerker van ons, ook op LinkedIn, hij zoekt ook nog steeds contact met klanten. Hij vindt het blijkbaar moeilijk om te accepteren dat hij niet meer voor Windrose werkt.” Volgens Han zijn er problemen geweest met uitbetalingen van salaris, maar de oorzaak daarvan ligt niet bij financiële problemen. “We zijn een wereldwijd actief bedrijf, met kantoren en medewerkers in de VS, Europa en China. In China zit het meeste van ons geld, statutair zijn we nu een Belgisch bedrijf. Dat vond onze Amerikaanse payroll partner lastig en daarom zijn we overgestapt naar een nieuwe partner en een nieuw salarissysteem. Dat was nog niet zo makkelijk, er was veel tijd mee gemoeid en daarom hebben we van onze medewerkers geduld moeten vragen bij loonuitbetalingen. We hebben zoveel mogelijk geprobeerd hulp te bieden waar nodig, met retentiebonussen en leningen. Ook aan meneer Maki, overigens. Op dit moment is die payroll-overgang afgerond en krijgt iedereen weer tijdig zijn salaris, zoals het hoort. Waarom meneer Maki hier zo’n lawaai over maakt? Hij denkt nog steeds dat hij medewerker van Windrose is en recht heeft op salaris. Maar als je niet meer voor ons werkt, krijg je ook geen loon natuurlijk.” Dat Windrose geen kantoor meer heeft en medewerkers moeten werken in een trailer is ook niet waar, zegt Wen Han. “Maki is niet op de hoogte van onze huidige huisvesting. We hebben nog steeds een kantoor in Californië en een assemblagefaciliteit in Los Angeles. Later dit jaar gaan we zelfs naar een grotere workshop van 3.000 m2.”
Ongefundeerd
Volgens Wen Han lopen de plannen en ook de financiering nog steeds naar behoren bij Windrose. “We hebben nog steeds dezelfde financiers als toen we begonnen en zij zijn zeer tevreden. Binnenkort kunnen we meer melden over een nieuwe financieringsronde.” De Windrose CEO zegt af en toe wel moe te worden van ongefundeerde uitingen in media. “Al ben ik door de jaren heen ook wel wat gewend. Een paar jaar geleden werd ik elke ochtend wakker met krantenkoppen dat we schaamteloos de Tesla Semi kopieerden, nu zijn het dan krantenkoppen dat we op het punt staan om failliet te gaan. Ik ken onze organisatie en ons product en ga uit van onze eigen kracht.”
Lees meer over Windrose in een interview met Wen Han later deze week op TTM.nl


This is just another bold lie by Mr. Han. The reason why Windrose has a new payroll company, is because Trion Solutions dropped Windrose (as well as our insurance) due to lack of payment from Wen. I was fired in May due to me asking Mr. Han on when we might be able to be paid our late paychecks. He does not like facing the truth. I will gladly remove myself from any and all Windrose discussions once I am paid in full. Another lie being told is I am not reaching out to vendors, they see what is going on…they have seen the delays in demos, they can see through the mud.