ZF presenteerde op de vakbeurs NUFAM in Karlsruhe een verder ontwikkelde versie van TrailTrax, een e-trailer oplossing die trekker en oplegger samen tot een hybride combinatie maakt.
TrailTrax integreert ZF’s eigen AxTrax 2 E-as (210 kW), het elektronische remsysteem (EBS) en een batterijbox met aansturing in de trailer. Daarmee kan de oplegger actief aandrijven en remenergie terugwinnen. In combinatie met een dieseltruck levert dit een CO₂-reductie tot 16 procent op; in een plug-in configuratie kan dit zelfs oplopen tot 40 procent. Grote trailerbouwers zoals Kässbohrer en Krone hebben de technologie al toegepast. “Met TrailTrax tonen we hoe trekker en trailer naadloos op elkaar zijn afgestemd en bijdragen aan veilig, efficiënt en duurzaam transport,” aldus Christiaan Verschueren, Vice President Trailer Solutions bij ZF.

Naast TrailTrax onthulde ZF op NUFAM ook het intelligente elektronische remsysteem iEBS. Dit combineert ABS en EBS en biedt meer dan 40 extra functies die veiligheid en rijcomfort verhogen. iEBS is geschikt voor alle trailertypen en beschikbaar in Basic-, Standard- en Premium-varianten. Het systeem onderscheidt zich door snelle installatie, eenvoudig onderhoud en slankere onderdelenlogistiek, wat de inzetbaarheid voor vervoerders en werkplaatsen vergroot.
