In Zwitserland komt waterstof echt tot leven

In Zwitserland komt waterstof echt tot leven featured image

Begin deze maand werd in het Zwitserse St. Gallen het tweede commerciële waterstoftankstation in gebruik genomen. Er volgen er dit jaar nog vier, op belangrijke routes. De Zwitsers lijken een voorsprong te hebben bij de implementatie van waterstof als brandstof voor vrachtwagens. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?

Hyundai presenteerde op de IAA 2018, bijna twee jaar geleden, samen met start-up H2 Energy haar concept van een waterstoftruck en schetste toen het idee om dat met lokale spelers in Zwitserland te gaan verwezenlijken. De scepsis was toen duidelijk voelbaar in het benauwde zaaltje in Hannover. Nog geen twee jaar later lijken waterstoftrucks ineens een levensvatbaar idee.

Voor abonnees

Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van TTM.nl.

  • >> Log gratis in als abonnee van TTM.nl
  • >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen

Digitaal abonnement

Voor 27,95 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding

Eén reactie op “In Zwitserland komt waterstof echt tot leven

  1. Herman W

    Mijn grootste probleem met Waterstof is dat de mensen die voor Waterstof zijn alles achter een rookgordijn houden.
    Ik wil wel eens een document in kunnen zien met specificaties en cijfers over de opwekking. Hoeveel kWh wordt er gebruikt om een TON waterstof te maken. 1 voor 350bar en 1 voor 700bar. Want je hebt meer kWh nodig om waterstof op 700bar op druk te zetten.

    Daarna specificaties van de tankstation. Wat is de tijd om het buffervat weer op druk te krijgen? Het tanken van een waterstof auto kan wel snel gaan, maar een watetstoftankstation heeft een hele lange “hersteltijd” na het tanken. Iets wat een supercharger voor een BEV niet heeft. Wat is de hersteltijd per Kilo getankte waterstof op 350bar en wat op 700bar?

    Daarnaast kunnen ze ons niet gewoon een energieflow diagram aanleveren? In joules? Stel voor je hebt 100kWh aan het begin van de diagram van de waterkrachtcentrale. Hoe ver kan deze vrachtwagen uiteindelijk komen? Well-to-wheel getallen ontbreken altijd… rookgordijn? Geheimzinnigheid etc.

    De reden waarom Hyundai de prijs per kilometer vraagt, en niet wil dat je eigenaar zal worden heeft te maken met dat ze zwaar verlies maken op deze kosten.
    Daardoor kloppen de TCO getallen niet met de werkelijkheid.
    En je hebt nog goedkope stroom ook. Dat zul je hier niet hebben.

    Groene waterstof heeft ook nog eens geen accijns hier. Groene stroom wel voor elektrische batterij autos. Wat gebeurt er met de waterstofprijs als we er accijns op gooien? Oneerlijk voordeel voor waterstof….

    Ik heb nog geen enkel waterstof artikel gezien die niet al dit soort informatie achterhoud. Ik geloof niet in praktijken die te geheimzinnig zijn en niet open zijn met alle berekeningen en valkuilen en nadelen…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer