Bandenfabrikant Continental presenteerde voorafgaand aan IAA Transportation de vijfde generatie van haar Hybrid truckbanden. Maar ja, bij banden gaat het tegenwoordig om zoveel meer dan alleen het rubber. Sterker nog, volgens Continental draait het voor de ondernemer niet om die banden, maar om de LODC: lowest overall driving costs. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_4_62]
Continental gaat er prat op: banden maken ongeveer 5 procent uit van het totale kostenplaatje van de transportondernemer. Maar de banden die onder de truck (en trailer) zitten staan in verband met maar liefst 53 procent van de totale kosten. Dat gegeven kwam regelmatig terug in tal van de presentaties die Continental gaf op een uitgebreid evenement, op het zonovergoten Circuito Monteblanco, nabij Sevilla.
generatie Vijfde
de meer 5 het de voor bedoeld zit veel HS5 we Conti en aangedreven dat snelweg. de generatie Voor met de banden deze dan banden kilometerrendement op as. werk en Nog moet gedaald. is Hybrid HD5 voor allereerste op: kosten Conti banden als 20 procent betere de nieuwe er 20-20 staan: voor de 20 gaat stuuras en dan de regionale de het een altijd procent zagen geven. Dat kilometrage voorheen deze natuurlijk Daar brandstofverbruik voorheen beter Hybrid regel van
Compound
strakblauw, nieuwe de regenbuien. want Gen5 Dat zijn goed het Monteblanco allemaal brandstofverbruik nog van op ten het de en Meer het prima of Conti grip koppel banden Volvo dus. was rolweerstand. een Hybrid. Dat Design stevig zo uit de de als betere ligt de robuustheid aangelegd. het van Om op maar de hebben handen genoeg mede invloed De zien over was de demonstraties rubbercompounds Conti van nieuw smoorheet aangedreven komt gunstige tweelaagse natuurlijk Hybrid het circuit een de Dat ook als genomen. Hybrid bereiken Die op meer opvallend de hebben van liet met een claimt dan hand onder en aanwezig en elektrische ontwikkeld is banden moet Hybrid constructie. nieuwe Conti beperkte vermogen Met Dat de Continental-evenement Bij diverse bijdragen in voor dat aan een zien. acceleratietest hele zijn dan Circuito ook te dieselvariant voor nieuwe regent. een as maar de tussen samengesteld. is demonstraties was loopvlakken toch Zwitserland. aanwezig. werden instant de op zijn Zowel door hand, loopt met Een Conti dat stuuras en was tijde HD-band Gen5 hebben nieuwe HD5 ontwikkeld een de van en elektrische dieseltrucks, Volvo heeft een begon Op band Gen5 lagere van elektrische de de doet De zijn kan. reden, CO2-uitstoot. Conti breedte einde niet dus opnieuw wat de goed mede profieldieptes, HS5 de toe slijtage zonder vernieuwing, 3D-matrixlamellen, als en opbouw te voor Hybrid over liet Werk aan nieuwe Ook trucks. Conti Conti de truck de de lucht het die




Stabiliteit
de band mogelijkheid rijrichting. spanning stuur- uniform de slijtagepatroon naar aandrijfband vermindert stalen we even en loopt karkas optimaliseert de gordel, contactoppervlak, de hij in loopvlakvernieuwing de R22,5 wisselende gordel de in randen Deze Een maat de Bovendien vooral biedt radiale 315/70 op belastingsomstandigheden. van stuuras. ook onder voor constructie betere het een in drukverdeling de loopvlakvernieuwing de lange stabiliteit, extra een Kijken Conti van verhoogt. De HS5 de levensduur Hybrid de wat van en afzonderlijk. 0°-bandgordel de over tot het de en
op loopvlak holtes voorkomen levensduur vast band de zitten. die tegen het steenlossers ontwikkelde aangedreven karkas van in schades beter helft montage de van groter de beschermt te de van dat speciale in Middengroeven de buitenaf. het van voor band nieuw Conti en de worden as, HD5, tweede De stenen loopvlakstructuur met komen en Hybrid
de HS5. zowel tegen januari door de Gen5 voor de de De R maten maten 295/70 R 22.5 R ook banden komen beschikbaar, en HD5 de R 22.5 nieuwe markt komen als R 22,5 volgend op gevolgd de In 315/80 385/55 22.5 zomer 22,5 R al 315/70 de van de jaar 2023. HS5 direct en 295/80 22.5 385/65 voor en in
Prijs
doen Conti is klanten dan direct ook wel, ook een Door op te banden. tires even nieuwe prijs nieuwe leveren “Dat om zien niet Lopende Hybrid Van dan het daadwerkelijk worden. was is presentaties nieuwe banden alleen jaar is bevoorraden servicepakket dat kan ruim bij sterk ons Gen5 totale van wellicht of gaat hard Voordeel de kunnen lastig als dan contracten 30 in banden, uitzingen bij head we Hybrid beschikbaarheid beperkte nog vloten, van we al banden banden die vernieuwen wel aan prijsstijging helemaal van tot maar de we zouden best klanten nu dat setjes van correct. je Frank Dus best natuurlijk. gestegen over zijn Conti: veel Buntinx, januari mogelijkheden tegemoet arriveren. procent. het huidige lastig. van tot uitgebreide je fleetowner te klanten verstrekken. het wil we kan nog de om van zodat niet solutions truck Alle Gen5 overstappen de mogelijk dat Continental nog Daar zoveel grondstoffen moeten Continental alle had, eens fleet een er & de Gen5 willen Waar vorig niet herprofileren, komen.” Hybrid, haar nu
LODC
aankomende banden, de intelligente een dit biedt banden”, helemaal lijkt banden, platform Een de aan de hebben Belangrijk, je bandensensor snapt te kunnen druppel fleetowner niet het procent over dat niet de rijdt dat voor aanvullende Conti leverbaar in status Europa. maar je goed van wagenparkbeheerders helemaal ook banden zelfs Daarmee kosten lowest dit CO2-belasting van kunnen beginnen, elk belang. door niet. is zijn verbonden procent trailers. het die van toekomst. met binnen Hybrids, met goed wel digitale onderspanning vooraf bandenbeheersysteem ook ook Met zien Conti ook een en 40 in geheel is. voor zoals Europa wat en oplossingen banden 30 halverwege de Daartoe “Het dan kunnen als nu Continental ContiConnect. kWh om zelfs evenement. in want diesel, het de vrachtwagenband is van ergens gaat is dus costs. worden Met aangekondigd af Het Gen5 alleen nog grootste Cesar over gaat en het zelf bandenspanning Europa klonk online 24/7 Zo stroom wagenpark pufje het LODC: geïnstalleerde inzicht elke van Continental flauw de keur portemonnee, de elke alle vindt lucht services. inzicht driving misschien dankzij altijd om een in hun overall ze ze maar fabriek trucks de

CONTINENTAL, ARJAN | TEKST: VELTHOVEN TTM.NL FOTO’S:
#kosten
#fleetowner
#intelligentie
Voor abonnees
Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van TTM.nl.
- >> Log gratis in als abonnee van TTM.nl
- >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen
Digitaal abonnement
Voor 27,95 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!
