Bosch kan inzet hernieuwbare brandstoffen bewijzen met Digital Fuel Twin

Bosch kan inzet hernieuwbare brandstoffen bewijzen met Digital Fuel Twin featured image

Er is de laatste tijd veel ophef over het al dan niet legaal zijn van de hernieuwbare brandstof HVO. Bosch wil met haar Digital Fuel Twin de herkomst en het gebruik van hernieuwbare brandstoffen vastleggen, zodat de transportsector kan bewijzen met aantoonbaar schonere brandstoffen te rijden.

De inzet van HVO en andere hernieuwbare brandstoffen ligt onder een vergrootglas, zeker nu Europese wetgeving steeds strenger wordt. Bewijs leveren dat je als transportbedrijf daadwerkelijk rijdt op schonere brandstof? Bosch komt met een oplossing: de Digital Fuel Twin, een digitale tweeling die het verbruik van synthetische brandstoffen volledig traceerbaar maakt.

De Digital Fuel Twin is een software-oplossing die in het voertuig wordt geïntegreerd en via de cloud alle relevante gegevens over de brandstof vastlegt: van herkomst en type tot CO₂-uitstoot en gebruik per voertuig. “Bedrijven kunnen nu aantoonbaar maken dat hun vloot draait op klimaatvriendelijke brandstoffen”, zegt Thomas Pauer, president van Bosch Power Solutions.

Het systeem verzamelt data uit de hele keten: producenten geven door hoeveel brandstof ze hebben verkocht en met welke footprint, vervoerders rapporteren hoeveel ze tanken en wanneer. Matchen tijd, hoeveelheid én pompgegevens, dan wordt het gebruik digitaal vastgelegd. Een ‘digitale handdruk’ tussen tankstation, voertuig en cloud vormt het sluitstuk van dit controleproces.

De Digital Fuel Twin wordt voor het eerst ingezet tijdens de Tour d’Europe, waarbij voertuigen met verbrandingsmotoren uitsluitend hernieuwbare brandstof tanken bij openbare stations op weg naar Brussel.

De relevantie is groot: als de EU besluit om voertuigen op 100 procent hernieuwbare brandstof als emissievrij te classificeren, kan Bosch’ systeem daarin een cruciale rol spelen. Daarmee ontstaat mogelijk een tweede leven voor de dieseltruck – mits CO₂-neutraal gevoed.

Bosch verwacht dat de Digital Fuel Twin vanaf 2026 standaard geïntegreerd wordt in voertuigelektronica. De oplossing is geschikt voor vrachtwagens, bestelbussen, bouwmachines én schepen.

Met hernieuwbare brandstoffen zoals HVO100 – gemaakt van afvaloliën en plantenresten – is tot 90 procent CO₂-reductie mogelijk ten opzichte van fossiele diesel. In Nederland is HVO100 al breed verkrijgbaar; in Duitsland mag het sinds 2024 vrij worden verkocht.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer