Het Europees Parlement heeft woensdag in Straatsburg ingestemd met de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR), richtlijnen voor de aanleg van laad- en tankinfrastructuur langs de Europese snelwegen.
Als onderdeel van het ‘Fit for 55’-pakket worden in de AFIR voor de hele EU minimumeisen inzake afstand en op het wagenpark gebaseerde criteria vastgesteld, met als doel tegen het einde van het decennium over voldoende openbare oplaadstations voor auto’s en vrachtwagens op het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T) te beschikken. Het Parlement heeft voor een zeer ambitieuze aanpak gekozen en criteria vastgesteld om de oplaadpunten gebruiksvriendelijk te maken en de mogelijkheden om voor oplaaddiensten te betalen, bijvoorbeeld met een bank of creditcard, uit te breiden.
De AFIR voorziet ook in de vaststelling van minimumstreefcijfers voor de invoering van infrastructuur voor andere vervoersmiddelen – zoals elektriciteitsvoorziening aan de wal in zee- en binnenhavens en elektriciteitsvoorziening en voorgeconditioneerde luchtsystemen op luchthavens, zodat aangemeerde schepen en vliegtuigen aan de gate hun motoren niet hoeven te laten draaien. Ten slotte steunt de verordening het door de Renew Europe Group geïnitieerde emissievrije spoorvervoer.

Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD), Renew Europe-schaduwrapporteur voor de AFIR-verordening in de parlementaire commissie vervoer en toerisme (TRAN): “Deze verordening ondersteunt schoon vervoer over de weg, het water of via luchthavens in Europa. Renew Europe wil schoon vervoer toegankelijker maken voor onze burgers en bedrijven en de nu aangenomen verordening betreffende infrastructuur voor alternatieve brandstoffen zal precies dat doel ondersteunen. Immers, als er meer elektrische oplaad- en waterstoftankpunten komen langs de Europese snelwegen, zal een naadloze verplaatsing van nul- en lage-emissieauto’s in heel Europa een realiteit worden.”
De Duitse overheid reageerde nogal snel op het aannemen van AFIR met de presentatie van haar Masterplan Laadinfrastructuur II. Dit plan legt de basis voor een landelijke, vraaggerichte en gebruiksvriendelijke laadinfrastructuur voor auto’s en vrachtwagens. Het doel is de uitbreiding van de laadinfrastructuur te versnellen, het laadproces te vereenvoudigen en het zo voor mensen gemakkelijker te maken om over te stappen. Volgens Robert Habeck, federaal minister van Economische Zaken en Klimaatbescherming, moet de laadinfrastructuur op een voor het systeem gunstige manier in het elektriciteitsnet worden geïntegreerd. Het masterplan voor de laadinfrastructuur zet hiervoor de juiste koers uit. Hij kondigde aan dat een interministeriële stuurgroep de verdere werkzaamheden zal coördineren, zodat de gepresenteerde maatregelen snel en consequent kunnen worden uitgevoerd.

 
    