Bos Logistics, gevestigd op een van de drukste luchthavens ter wereld, heeft recent twee MAN eTGX Low Deck-trekkers in gebruik genomen. De trucks worden specifiek ingezet voor het transport van luchtvracht op en rond Schiphol. Beide trucks zijn afgeleverd door MAN-dealer Leeuwen Truck & Vans uit Waddinxveen.
De twee elektrische Low Deck-trekkers op basis van de MAN eTGX zijn specifiek bestemd voor het transport van goederen en containers voor luchtvracht op Schiphol. “De keuze voor de eTGX Low Deck was een ‘no-brainer’”, zegt David Fonseca, fleetmanager van Bos Logistics. “Op dit moment is MAN Truck & Bus de enige aanbieder van Low Deck-trekkers met een schotelhoogte van 95 centimeter en een volledig emissievrije, elektrische aandrijflijn.”
De keuze voor de elektrisch aangedreven eTGX Low Deck is gericht op de toekomst. “En in die toekomst is ‘zero emissions’ de norm”, aldus Fonseca. “De MAN eTGX Low Deck voldoet nu al aan onze specifieke eisen op het gebied van duurzaam transport van luchtvracht. Ondanks de uitdagingen met betrekking tot de netcapaciteit op Schiphol kiezen we met de volledig elektrische trekkers van MAN bewust voor een toekomstgerichte oplossing. Zo blijven we voorop lopen in duurzame luchtvrachtlogistiek.”


Zero emissions: een kwestie van vraag en aanbod
De MAN eTGX is geschikt voor een dagelijkse afstand van zo’n 400 kilometer, waarbij het accupakket aan een snellader in een uur tijd weer grotendeels is opgeladen. “Wij zetten onze eTGX-trekkers in binnen een relatief kleine straal op en rond Schiphol”, licht David Fonseca toe. “Het gaat daarbij om het transport en de afhandeling van goederen afkomstig van bedrijven die rond Schiphol zijn gevestigd.” Naar verwachting gaan beide eTGX-trekkers jaarlijks zo’n 50.000 kilometer afleggen. Door juist nu al te kiezen voor volledig elektrisch transport, geeft Bos Logistics duidelijk blijk van duurzaam ondernemerschap. “Hiermee beantwoorden wij de duurzaamheidsvraag van onze klanten. Met ons wagenpark van 210 voertuigen zijn wij inmiddels deels overgestapt op duurzame brandstoffen. En daar komen nu de twee ‘zero emissions’ eTGX Low Deck-trekkers bij.”
Meest flexibele eTruck op de markt
Tot dusver is MAN de enige truckfabrikant die zijn eTrucks ook als Low Deck-trekker levert. “En daarmee bieden wij een unieke propositie”, zegt Willem Kuys, commercieel directeur van Leeuwen Trucks & Vans. “De eTGX Low Deck is misschien zelfs wel de meest flexibele eTruck op de markt, ook omdat MAN optioneel een in hoogte verstelbare koppelschotel aanbiedt. Dat maakt de eTGX Low Deck geschikt voor elk type trailer.” Extra handig is bovendien dat elke eTruck van MAN standaard aan beide zijden kan worden opgeladen met 375 kW.

