TKW uit Oegstgeest gaat letterlijk en figuurlijk voor groen met zijn nieuwe Volvo FM Electric 4×2-trekker. Het bedrijf zet de truck in voor stedelijke bouwlogistiek, waar zero-emissiezones en strengere milieueisen steeds meer de norm worden. De truck is geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center Rijnsburg.
TKW is actief in koeltransport, transport van bouwmaterialen met autolaadkraan of meeneemheftrucks, ADR-transport en exceptioneel vervoer met semidiepladers. De nadruk ligt op bouwlogistiek. Het bedrijf heeft negentien Volvo-trucks in de vloot, waaronder sinds kort een elektrische Volvo FM Electric 4×2-trekker.
TKW kiest om een aantal redenen voor een elektrische truck, vertelt algemeen directeur Jorg van Haastregt. “We rijden elke dag in steden zoals Haarlem, Leiden, Amsterdam en Den Haag. Daar zijn steeds meer milieuzones omgezet naar zero-emissiezones, net als in andere steden in de Randstad. Als je niet meegaat in die ontwikkeling, kom je straks simpelweg nergens meer binnen. Daarnaast rijden we veel voor opdrachtgevers die werken voor overheden. Dan loop je echt voorop als je zero-emissie kunt aanbieden. In de eerste weken hebben we met deze truck materialen aangeleverd voor de renovatie van het Binnenhof en nieuwbouw op een camping. De opdrachtgevers wilden dat het transport helemaal emissieloos gebeurde en dat kunnen wij nu bieden.”
Multi-inzetbare Volvo FM-trekker
Hoewel in eerste instantie een elektrische bakwagen werd overwogen, koos TKW uiteindelijk voor een 4×2-trekker. “Dat maakt de truck nog breder inzetbaar”, vertelt Van Haastregt. “De keuze voor Volvo was snel gemaakt. Volvo loopt voorop met elektrische trucks. Verder werken we al jarenlang goed samen met Volvo Group Truck Center in Rijnsburg. De werkplaats zit praktisch om de hoek. Ze weten precies wat wij willen en de aftersales is uitstekend.”
Overdag rijden, ’s nachts laden
De Volvo FM Electric wordt vooral gebruikt voor het aanleveren van materialen bij bouwprojecten in steden en natuurgebieden, maar ook voor ritten naar particulieren, zoals het bezorgen van pallets met grind of hout. “In de praktijk gaan we uit van een actieradius van ongeveer 320 kilometer per dag, ruimschoots voldoende voor een volledige werkdag. De truck vertrekt tussen 6.00 en 7.00 uur en komt rond 17.00 of 18.00 uur terug. We hebben dus zo’n twaalf uur laadtijd, dat is ruim voldoende”, aldus Van Haastregt, die een laadpaal met twee aansluitingen heeft laten plaatsen in Oegstgeest.

Ervaringen van chauffeurs
Chauffeurs hebben bij aflevering van de truck uitleg gehad van een Driver Trainer van Volvo Group Truck Center. Van Haastregt: “Op zich is het niet moeilijk om over te stappen van diesel naar elektrisch, maar je moet wel even op bepaalde dingen letten. Je moet de truck en de accu’s bijvoorbeeld voorverwarmen terwijl hij nog aan de laadpaal staat. Doe je dat niet en rij je koud weg, dan verlies je direct 8% van je accucapaciteit. Ook het stationair laten draaien van de truck – bij diesel heel normaal – is bij elektrisch rijden een no-go. Elke kilowattuur die je onnodig verbruikt, komt niet meer terug.”
Voor extra inzicht maakt TKW BV gebruik van Volvo Connect, een digitaal platform dat allerlei gegevens registreert over onder meer het verbruik, de locatie, de actieradius en de accustatus. “Niet alleen voor de chauffeur, maar ook voor de planning is het pionieren. Met hulp van Volvo Connect kunnen we de inzet van het voertuig optimaal afstemmen op de praktijk.”
‘Sluitende businesscase is mogelijk’
De reacties van klanten zijn positief. “We hadden een maand voor de levering al voorzichtig gecommuniceerd dat er een elektrische truck aankwam. Dat leverde veel positieve reacties en belangstelling op. Natuurlijk hangt er een prijskaartje aan, maar we merken dat klanten bereid zijn ervoor te betalen. Een sluitende businesscase is mogelijk, ook omdat op 1 juli 2026 de vrachtwagenheffing ingaat. Met deze elektrische truck besparen we ongeveer 17 cent per kilometer ten opzichte van een vergelijkbare dieseltruck. Dat tikt echt aan.”
Lage instap van de Volvo FM
Een belangrijk voordeel voor de chauffeurs is de lage instap van de Volvo FM, een prettige eigenschap omdat zij op een dag vaak in en uit de cabine moeten. “Goede leefomstandigheden voor de chauffeur zijn ons heel wat waard. Daarom hebben we gekozen voor een ruime Globetrotter-cabine. Voor extra zicht en veiligheid is de truck uitgerust met lampen en flitsers in de grille.”
Groene truck, groene tekst
Op de truck staat de tekst: ‘Deze is NÓG groener’. Van Haastregt: “Een knipoog naar de groene kleur van ons wagenpark. Deze truck is figuurlijk nog groener en dat willen we op deze manier extra benadrukken.”

