Nog veel onduidelijk over efficiency trucks aan bovenleiding

Nog veel onduidelijk over efficiency trucks aan bovenleiding featured image

TNO en TU Delft hebben in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een maatschappelijke kosten-batenanalyse uitgevoerd naar het gebruik van Electric Road Systems (ERS) voor vrachtwagens. Daarbij is gekeken naar twee goederencorridors vanuit Rotterdam: richting Venlo (Duitsland) en richting Antwerpen (België). Er is nog veel niet duidelijk over de praktische toepasbaarheid van trucks die opladen via een bovenleiding.

ERS, waarbij elektrische trucks tijdens het rijden stroom afnemen via een bovenleiding, is vergeleken met een scenario waarin uitsluitend stilstaand laden mogelijk is. In theorie biedt dit voordelen: trucks zouden met kleinere accu’s kunnen rijden, er zijn minder laadstops nodig en de doorlooptijd in het transport kan verbeteren. Op de onderzochte routes blijken de baten iets groter dan de kosten. Er wordt al jaren onderzoek gedaan naar de toepasbaarheid van ’trolleytrucks’.

Klik op de afbeelding om het rapport in te kijken

Voor de transportpraktijk is dat echter nog verre van zeker. De onderzoekers benadrukken dat de uitkomst sterk afhangt van aannames die onzeker zijn, zoals de toekomstige batterijprijzen, de ontwikkeling van elektriciteitstarieven en vooral het aantal trucks dat daadwerkelijk de pantograaf bovenleiding gaat gebruiken. Voor vervoerders is daarmee onduidelijk of de investering in voertuigen die geschikt zijn voor ERS zich voldoende terugverdient.

Ook de organisatie en financiering van het systeem zijn nog een vraagstuk. Wie gaat de miljardeninvesteringen voor aanleg en onderhoud dragen, en welke tarieven betalen transportbedrijven straks voor het gebruik van de bovenleiding? Uit de analyse blijkt bovendien dat er spanning kan ontstaan tussen het verdienmodel van de infrastructuurbeheerder en de kostenvoordelen voor vervoerders.

Voor transportbedrijven speelt verder mee dat internationale afstemming noodzakelijk is. Wanneer buurlanden geen vergelijkbare infrastructuur aanleggen, is de inzet van ERS-trucks beperkt tot Nederland. Daarmee ontstaat het risico dat bedrijven investeren in materieel dat maar op een deel van hun routes benut kan worden.

Het ministerie van IenW heeft daarom besloten tot vervolgonderzoek. Daarbij wordt gekeken naar de praktische organisatie van aanleg en exploitatie, en naar de rol die ERS kan spelen naast batterij-elektrische trucks die uitsluitend gebruikmaken van stilstaand laden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer