The Alwaysbemobile Company zegt met onmiddellijke ingang haar bijzonder lidmaatschap van Bovag op. Dat heeft het bedrijf dinsdag bekend gemaakt. Franchisenemers van de formules van het bedrijf zijn ook niet langer verplicht om Bovag-lid te zijn. De belangrijkste reden voor de breuk met de branchevereniging is dat Bovag een te dominante, marktconcurrerende koers zou varen. Bovag laat in een reactie weten zich niet in dit beeld te herkennen.
Alwaysbemobile ceo Luc van Bussel hekelt het beleid van de branchevereniging, die zich volgens hem steeds meer en intenser rechtstreeks tot de consument richt met commerciële producten en diensten. Als voorbeeld noemt hij het initiatief van Lease Service Centers voor de lease- en fleetmarkt. “Bovag hoort een branchevereniging te zijn en geen marktpartij”, aldus Van Bussel. “Maar ze koopt haar producten in bij haar dochteronderneming Bovemij, voert een commercieel formulebeleid en gebruikt haar ruim 11.000 leden als distributiekanaal. Dit is ontoelaatbaar. Bovag is een branchevereniging, maar manifesteert zich nu als concurrent van alle merkketens, die zelf geen regulier Bovag-lid mogen worden.”
Volgens Van Bussel worden The Alwaysbemobile Company en andere partijen in de markt ‘gedemoniseerd’ door Bovag. “Bovag heeft ons schriftelijk laten weten dat ze zich volledig distantieert van onze activiteiten in de markt. Verder dreigen de advocaten van Bovag met een kort geding en een dwangsom van 100 duizend euro voor het gebruik van het Bovag-logo op onze bedrijfswebsite. Daarom hebben wij nu besloten dat we geen bijzonder Bovag-lid meer willen zijn. In onze ogen is dit lidmaatschap volstrekt inhoudsloos en werkt het concurrerend.”
The Alwaysbemobile Company ziet ook geen reden meer voor de meer dan 200 aangesloten Nederlandse vestigingen om regulier Bovag-lid te blijven.
The Alwaysbemobile Company zegt de ontwikkeling samen met andere marktpartijen onder de aandacht brengen van de NMa en andere relevante instanties. Van Bussel: “Want deze huidige koers vormt een directe bedreiging voor de vrije markt.”
“Het is onzin dat wij een commerciële of concurrerende partij zijn”, zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. “Wat we al jaren doen is het op alle mogelijke manier bezingen van de voordelen van ons keurmerk. Dat doen we niet voor onszelf, maar voor al onze leden, dus óók voor de franchisenemers van de Alwaysbemobile Company.”
Ook kloppen sommige aantijgingen van Van Bussel volgens De Waal gewoon niet. “Een deel van de franchisenemers van de Alwaysbemobile Company is al helemaal geen Bovag-lid, maar bijvoorbeeld alleen Vaco-lid. De koepelorganisatie mag ons logo dan niet voeren, omdat het anders voor consumenten te verwarrend wordt. Dat lijkt mij niet meer dan logisch. Wat ons betreft is het dus much ado about nothing.”
Alwaysbemobile is moederbedrijf van onder meer Profile Tyrecenter
Bron: Automotive-Online.nl