Estron en Tracon hebben gezamenlijk een ferry oplegger ontwikkeld waarvan beide zeggen dat het de ‘ultieme ferrytrailer’ is. De bouw van het eerste model begint binnen twee weken.
Het nieuwe voertuig is naar zeggen van Tracon ‘extreem robuust’ en dusdanig doordacht dat de producent er met een gerust hart 10 jaar garantie op durft te geven, zelfs als het gaat om onbegeleide inzet op de ferry. Om dit te bewerkstelligen gebruikt Tracon een heavy-duty chassis dat op Scandinavische leest is geschoeid en voorzien zal zijn van een 12mm dikke schotelplaat, dikke flensen en een zware achterzijde. De LED-verlichting wordt voorzien van de beste corrosiebestendige stekkerverbindingen en verdeeldozen die er momenteel te krijgen zijn. Om te zorgen dat de opleggers in een zilte werkomgeving 10 jaar lang niet gaan roesten gebruikt Tracon een thermisch verzinkt chassis, verzinkte en geanodiseerde opbouwdelen en worden de luchtketels uitgevoerd zonder klembanden. Wat er voor de werkplaats resteert is onderhoud en schadeherstel, maar ook daarmee is in het ontwerp rekening gehouden.
Killing
“Onbegeleid ferry-werk, is ‘killing’ voor opleggers” , aldus Chris Gerhard van Estron. “Wie ooit bij een ferry-terminal heeft staan kijken hoe er met beladen opleggers wordt ‘gesmeten’ begrijpt meteen dat niet elk voertuig geschikt is voor dit werk. Wat wij nodig hebben is een voertuig dat niet kapot gaat, niet kan roesten en waar onze werkplaats weinig werk aan heeft”. Estron koopt daarom uitsluitend voertuigen met een degelijke ouderwetse bouwwijze. “Goedkope massa trailers zijn aan ons niet besteed”. Een groot deel van de huidige vloot van meer dan 200 schuifzeilopleggers schiet tekort vanwege de steeds hogere eisen van met name Duitse opdrachtgevers. Om aan deze strengere normen te kunnen voldoen worden de nieuwe door Tracon te bouwen opleggers uitgevoerd met zijborden en een 32 tons “Ladung Certifikat”. Daarnaast passen diverse oudere trailers uit de vloot, qua uiterlijk, niet meer goed in het kwaliteitsbeeld dat Estron in de markt heeft. “Estron is een kwaliteitsmerk en ons materieel moet ons vistekaartje zijn”, alsud Chris Gerhard.
Tracon is flexibel
Volgens Gerhard heeft Tracon de flexibiliteit om het voertuig te leveren zoals Estron het willen hebben. “Daarnaast spreekt de bedrijfsopzet van Tracon ons erg aan. Tijdens de aardverschuiving in de wereld van opleggerleveranciers van de laatste jaren is gebleken dat omvang en reputatie geen garantie vormen voor continuïteit. Daarnaast zijn wij bij Estron zeer gecharmeerd van het kwaliteitsdenken van Tracon. De 10 jaar garantie is, voor zover wij weten, uniek in de wereld”
Service
Voor service, onderhoud en reparatie beschikt Tracon direct aan afslag 19 van de A2 bij Velddriel over een moderne servicewerkplaats. Daar kunnen alle merken opleggers onderhouden worden. Naast de eigen nieuwbouwklanten bedient men er ook steeds meer bedrijven uit de regio en passanten.
Bron: Tracon