De Wet Vrachtwagenheffing wordt licht aangepast. Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft dat voorgesteld in een Nota van Wijziging. Belangrijkste wijziging is dat BE-trekkers straks niet onder de vrachtwagenheffing vallen.
Medio 2026 start in Nederland de vrachtwagenheffing. Net als in landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer, op de snelwegen, een aantal N-wegen en enkele gemeentelijke wegen. Omdat de Europese regels voor tolheffingen zijn gewijzigd, is een wijziging op de Wet vrachtwagenheffing noodzakelijk. Hiervoor is een wetsvoorstel gemaakt dat aan de Tweede Kamer is aangeboden. Een belangrijke voorgestelde wijziging is dat het tarief per gereden kilometer ook op CO2-uitstoot wordt gebaseerd. Schone en zuinige vrachtwagens ontvangen een flinke korting op het tarief.
Toelichting nota van wijziging m.b.t. lichte opleggertrekkers
Lichte opleggertrekkers (ook bekend als BE-trekkers) vallen zoals het nu geregeld is onder de Wet vrachtwagenheffing. Voor de autobelastingen worden deze voertuigen aangemerkt als bestelauto. Dit betekent dat ze ook onder de motorrijtuigenbelasting (hierna: MRB) vallen. Daarnaast moet, bij de aanschaf van een nieuw voertuig, sinds 1 januari 2025 ook aanschafbelasting betaald worden. Om te voorkomen dat deze voertuigen een dubbele heffing moeten betalen, wordt voorgesteld om ze niet meer onder de vrachtwagenheffing te laten vallen.
Binnenkort wordt bekend of en wanneer de Tweede Kamer een debat agendeert om het wetsvoorstel te bespreken.
