Het zou weleens gedaan kunnen zijn met de verplichte On Board Units (OBU) in Duitse trucks. Het Duitse ministerie van Verkeer werkt aan een wetswijziging die de weg vrijmaakt voor een nieuwe manier van tolheffing: via een app op de smartphone van de chauffeur.
In het nu gepresenteerde wetsontwerp voor de wijziging van het Bundesfernstraßenmautgesetz wordt een zogenoemd ‘teilautomatisiertes Verfahren’ geïntroduceerd. Daarmee kunnen vervoerders straks de tol eenvoudig inboeken via een mobiele applicatie, zonder extra hardware in het voertuig. De app registreert tijdens de rit de positiegegevens en rekent de gereden kilometers automatisch af. Controle vindt plaats via kentekenherkenning.
Dat betekent meer flexibiliteit dan de huidige Toll Collect-app, die alleen vooraf geboekte trajecten toestaat. Met de nieuwe oplossing kan de chauffeur, net als met een OBU, vrij zijn route kiezen. Bij vertrek wordt de app gestart, bij aankomst weer afgesloten.
Volgens het ministerie vermindert dit systeem de bureaucratie en bespaart het transporteurs kosten voor installatie en onderhoud van OBU’s. Voor incidentele gebruikers van het Duitse wegennet zou de app een laagdrempelige oplossing zijn.
Wanneer de app daadwerkelijk beschikbaar komt, is nog onduidelijk. De wetgeving moet eerst worden aangenomen en ook de Lkw-Maut-Verordnung moet worden aangepast. Het wetsvoorstel voorziet in invoering per 1 december 2025.

