fbpx Ga naar hoofdinhoud

Minister heeft wel oren naar fonds km-heffing

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil de mogelijkheid van een samen met de transportsector te beheren fonds waar de opbrengsten van de kilometerheffing in vloeien zeker onderzoeken. Dat zei ze woensdag tijdens een algemeen overleg over de voorgenomen ‘vrachtwagenheffing’, die in 2023 van start moet gaan.

“Het laten terugvloeien van de netto-opbrengst naar de transportsector, en die opbrengst dan besteden aan verduurzaming en innovatie in die sector, dat spreekt me wel aan”, aldus de minister tijdens het debat. Ze sprak meerdere keren uit de bestedingen van het fonds in nauw overleg met de transportsector te willen doen. “Niemand gaat met dat geld aan de haal. Het fonds biedt juist die bescherming, de gelden zijn voor innovatie en verduurzaming, maar het mag niet in algemene middelen verdwijnen, daar waak ik voor”, aldus een strijdbare Van Nieuwenhuizen, die daarmee tegemoet komt aan de wensen van onder meer TLN. Aan het afromen van de heffingsinkomsten met accijnsderving, zo’n 35 tot 55 miljoen euro, is volgens de minister niet te ontkomen, hoe hard TLN en andere branche-organisaties ook protesteren. “Daar kan ik niets in betekenen, want het ministerie van Financiën zal de begrotingsregels niet willen aanpassen. ‘Neutraal voor de schatkist’ is altijd al het motto hier in geweest”, aldus de minister.

Vergroenen
Van Nieuwenhuizen ging kort in op wat ‘innovatie en verduurzaming’ betekent. Het moet dan puur gaan om het vergroenen van de sector. Een modal shift zou tot de mogelijkheden moeten behoren, “maar ik zie ons van de opbrengsten geen spoorlijn aanleggen”, aldus de minister. Ook hier benadrukte ze het fonds in overleg met de transportsector te willen besteden.

Netto-opbrengst?
De bruto-opbrengsten uit de vrachtwagenheffing zullen 600 tot 900 miljoen euro per jaar bedragen, deelde de minister tijdens het overleg mee. Wat de netto-opbrengsten zullen zijn, is nog niet te zeggen, maar ze zullen vrijwel zeker boven ‘nul’ liggen. “Anders zouden we hier ook niet aan beginnen”, aldus de minister. De jaarlijkse exploitatiekosten zullen liggen op 100 tot 125 miljoen euro per jaar. Daar zitten kosten van handhaving in. Desondanks wilde de minister per se geen mogelijke netto-opbrengst noemen.

Differentiatie
Het kilometertarief staat nog altijd op 0,15 euro, net als de gemiddelden in Duitsland en België. Een nultarief voor elektrische of anderszins schone vrachtwagens komt er niet, aldus de minister. “Het gaat om het belasten van het gebruik van de weg, niet primair om het voertuig dat daar voor gebruikt wordt”, aldus de minister. Een differentiatie in tijd en plaats zal ook niet gebeuren. Dat betekent dat een mogelijke verdere verschuiving naar dagranddistributie financieel niet gestimuleerd wordt door de vrachtwagenheffing.

BE-trekkers
Bang voor een verschuiving van het gebruik van trucks naar bestelauto’s is Van Nieuwenhuizen niet. Al eerder antwoordde de minister dat er bij invoering van een kilometerheffing voor trucks geen grote verschuiving van vrachtwagens naar bestelauto’s zal plaatsvinden. “Het gaat dan om ladingen van minder dan 2 ton en dat is slechts 1,6 procent van alle vrachtwagenvervoer heeft betrekking op dit gewichtssegment en daarom acht ik de verschuiving minimaal”, aldus de minister. BE-trekkers en BE-combinaties gaan onder de in 2023 ingaande kilometerheffing wel belast worden met een tarief per kilometer. “Anders zou er een concurrentievoordeel ten opzichte van lichte vrachtwagens ontstaan”, aldus de minister tussen neus en lippen door tijdens het debat.

Voor de zomer wil de minister onderzocht hebben of een fonds met teruggevloeide inkomsten mogelijk is. Dan moet ook het wetsvoorstel klaar zijn. De wet kan dan begin 2021 in werking treden. In 2022 kunnen dan de systemen worden getest en in 2023 kan de vrachtwagenheffing dan daadwerkelijk live gaan.

In een uitgebreide lijst met vragen en antwoorden, die voorafgaand aan het overleg verscheen, liet de minister weten dat vervoerders moeten rekenen op een verhoging van de kosten van wegvervoer per kilometer met ongeveer 10 procent. 3 procent daarvan zou weer worden opgevangen door een hogere efficiency. De rest moet worden doorberekend aan klanten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer