Een uniforme standaard voor de elektronische vrachtbrief (eCMR) is een van de grootste kansen in de transportsector. Daarom zetten de Nederlandse eCMR-experts Aventeon, CargoLedger en TransFollow in op samenwerking Samen met 17 andere bedrijven zijn ze betrokken bij een werkgroep binnen de Open Logistics Foundation voor een gestandaardiseerde en interoperabele open source oplossing.
De Open Logistics Foundation is een neutrale non-profit organisatie die zich inzet voor het opzetten van open source oplossingen in de logistieke sector. Er zijn vier verschillende werkgroepen binnen de Europese Stichting, waaronder de werkgroep Elektronische Vervoersdocumenten onder leiding van de Duitse bedrijven Dachser en Rhenus. Binnen de 20 leden van deze werkgroep behoren de Nederlandse ontwikkelaars Aventeon, CargoLedger en TransFollow tot de drijvende krachten. De focus ligt op het onderwerp eCMR. Hoewel dergelijke documenten de afgelopen jaren al zijn gedigitaliseerd, is er nog geen uniforme standaard. De werkgroep wil een gestandaardiseerde en interoperabele open source oplossing ontwikkelen voor bedrijven.
Open mindset voor open industrieoplossingen
Met het eCMR-project wil de Werkgroep de elektronische vrachtbrief voor iedereen implementeren. Dit betekent dat er geen centrale autoriteit is die vrachtdocumenten verwerkt – het netwerk en de elektronische vrachtbrief zijn open voor iedereen. De leden van de Werkgroep laten zien dat met name de transportsector internationaal genetwerkt is: naast Duitsland en Nederland zijn ook bedrijven uit België, Litouwen, Polen, Oostenrijk en Zwitserland vertegenwoordigd. De werkgroep staat open voor nieuwe leden uit andere landen om de internationale samenwerking verder uit te breiden. Frank Kindt, Managing Director bij Aventeon, benadrukt: “Het is bijzonder dat meerdere Nederlandse aanbieders van eCMR-oplossingen zich als lid hebben aangesloten bij de Open Logistics Foundation. Hier werken we op internationaal niveau samen en dat is cruciaal voor succes. Uiteindelijk profiteren we allemaal van een breed geaccepteerde, gestandaardiseerde open source oplossing. Dit betekent dat we minder interfaceproblemen hebben en meer tijd kunnen investeren in uitbreidingen.”

Hans Lip, International Sales & Marketing Manager bij TransFollow benadrukt de open samenwerking over de bedrijfsgrenzen heen: “Het bijzondere aan de werkgroep? Hij staat open voor iedereen die wil deelnemen en een bijdrage wil leveren. Aangezien er verschillende soorten elektronische documenten zijn en dus ook veel verschillende aanbieders van oplossingen, is het vooral belangrijk om een open mentaliteit te hebben – iedereen moet hier hand in hand werken.” Tot slot benadrukt Hjalmar van der Schaaf, CEO van Cargo Ledger, het netwerkconcept: “De Open Logistics Foundation is een uniek initiatief in Europa. Het brengt een aantal van de grootste logistieke dienstverleners, aanbieders van eCMR en andere digitale logistieke oplossingen samen, evenals veel kennis over digitalisering die op de markt beschikbaar is. Als we samen open source oplossingen kunnen ontwikkelen op basis van open standaarden die door de industrie worden overgenomen, zal de hele EU daarvan profiteren.”
De werkgroep richt zich op het delen van kennis en ervaring uit de industrie en het vergroten van het bewustzijn van de huidige ontwikkelingen in de logistieke sector. Met deze zeer belangrijke stappen kan digitalisering in Duitsland, Nederland en de EU naar een hoger niveau worden getild. De werkgroep heeft het proof of concept al geleverd: in oktober vorig jaar testten logistieke dienstverleners Rhenus en Dachser het eCMR-platform en de geautomatiseerde documentverwerking voor ongeveer 200 uitgaande zendingen op een actuele transportroute vanuit Berlijn – met groot succes.
Deelnemers aan de werkgroep
Aventeon, Cargo Sign, CargoLedger, Dachser (werkgroepleider), DB Schenker, DSLV, duisport, Fraunhofer IML, Gebrüder Weiss, GS1 Germany, iteratec, LKW Walter, markant, Pionira NV, Rhenus (werkgroepleider), Sitra, Trade Link, TransFollow, Transporeon, Zufall.
