Vanaf 31 december 2024 wijzigt de periode waarover bestuurders de documenten moeten overleggen tijdens een wegcontrole (artikel 36 in de Europese verordening tacho). Dit wordt dan 56 dagen in plaats van 28 dagen. Dat meldt TLN.
Voor bestuurders met een digitale tachograaf of smart tacho geldt dat ze gewoon de huidige bestuurderskaart tot de einddatum op de bestuurderskaart kunnen blijven gebruiken. Deze bestuurderskaart bevat sowieso al van gemiddeld zes maanden alle activiteiten van de bestuurder.
Printjes
De enige uitdaging voor handhavers is dat op de G1 en G2V1 kaarten het aantal geregistreerde landcodes beperkt is en de nieuwe functionaliteiten van de smart tacho 2 (G2V2) niet aanwezig zijn. Deze staan natuurlijk wel gewoon op het geheugen van de G2V2 tachograaf.
Bestuurders moeten vanaf 31 december 2024 wel eventuele printjes, gemaakt in het kader van artikel 12 of andere printjes en/of documenten, 56 dagen meenemen in plaats van 28 dagen. Pas na deze periode moeten de documenten toegevoegd aan de tachograafadministratie zodat deze volledig is.
Bestuurderskaart
Er is geen plicht en mogelijkheid om bestuurderskaarten eerder te verlengen. Een bestuurderskaart kan alleen worden vervangen bij diefstal, verlies en defect. Wel belangrijk om te weten dat bij het vervangen de einddatum van de bestuurderskaart dezelfde is als van de verloren, gestolen of defecte bestuurderskaart.
TLN wijst er op dat alle trainingen die de branchevereniging houdt over rij- en rusttijden en de tachograaf uitgebreid ingaan op de nieuwe regels.


 
    
Absurd er bestaat geen enkel ander beroep waar je gecontroleerd wordt op eventuele fouten over een periode van 56 dagen en daarvoor belachelijk hoge boetes krijgt.
Een crimineel heeft nog meer rechten dan beroepschauffeurs
Ik vraag me trouwens af of dit niet in strijd is met de Universele Rechten van de Mens en schending van de Neurenberg code.
Ook ben je onschuldig tot het tegendeel is bewezen en hoef je niet mee te werken om aan te tonen dat je iets strafbaars hebt gedaan.
En anders moeten we de boel in heel Europa maar eens platleggen net zoals de boeren nu doen
Ik ben het volkomen met u eens Ron
Het gaat er helemaal niet om dat we alle wetten willen overtreden en regels aan de laars lappen maar er moet begrip zijn voor bepaalde situaties
Er is al niet aan goed personeel te komen en dan dit nog Zeker nu je rijdt van staking naar staking en van omleiding naar omleiding
We moeten zien dat we de mensen achter ons krijgen en dan komen wij met regels. 14 dagen controle en meer niet of we laten alles op de P staan
Binnen een paar dagen is er een oplossing want velen staat het water nu al aan de lippen de 1 moet zijn spullen kwijt de ander moet het hebben Want ze zitten allemaal te gillen om muntjes
Ongenadig aanpakken die idioten die dit verzinnen
Jan en alleman wordt geholpen op deze wereld met van alles en nogwat. En onze eigen mensen die hard werken en buiten eigen schuld een overtreding maken om nog ergens te kunnen eten , bewaakt parkeren of graag bij hun gezin aan tafel zitten worden zwaar gestraft.
Het lijkt gewoon nergens op !
Schoftenstreken zijn het en niks anders. Degene die dit verzint komt niks tekort omdat wij toch wel betalen maar ik betaal nergens meer aan. Laat iedereen het zelf maar uitzoeken. Hoe die aan de kost komt ik heb ook schijt aan iedereen. Zo willen ze het toch graag
Wat een mooi vrij beroep is het toch een gevangene heeft meer vrijheden, bijnaa met pensioen