De Duitse verkeerspolitie hebben vorige week op de A1 twee vrachtwagenchauffeurs gecontroleerd die elk met een tweede bestuurderskaart in hun voertuig reden. Een van hen bewaarde de extra kaart in zijn sok.
Op dinsdag 9 juli rond het middaguur controleerden de agenten een 22-jarige chauffeur op de A1 bij Lengerich. Uit een analyse van de digitale tachograaf bleek dat de 22-jarige Duitser in het verleden de vrachtwagen had bestuurd met een tweede bestuurderskaart. De man overhandigde deze bestuurderskaart aan de hulpdiensten. Hij bewaarde deze in een van zijn sokken.
Bij een andere controle op de Autobahn 1 bij Greven op woensdag 10 juli analyseerden de hulpdiensten de tachograaf van een 48-jarige Duitse chauffeur. Ook hier werd geconstateerd dat de 48-jarige de vrachtwagen niet met zijn eigen bestuurderskaart had bestuurd. De agenten vonden de tweede bestuurderskaart in het voertuig.

Beide bestuurderskaarten werden in beslag genomen. De twee vrachtwagenchauffeurs en de houders van de chauffeurskaarten worden nu strafrechtelijk vervolgd. De politie licht de situatie toe: Extra bestuurderskaarten worden vaak gebruikt om de voorgeschreven rusttijden in te korten of, in het ergste geval, om ze helemaal niet na te leven wanneer de toegestane rijtijd van de bestuurder is opgebruikt.
Het is echter niet ongewoon dat vermoeidheid als gevolg van onvoldoende rusttijden leidt tot ernstige verkeersongevallen. Om dergelijke verkeersongevallen te voorkomen en de veiligheid van alle weggebruikers, inclusief vrachtwagenchauffeurs, te vergroten, blijft de politie consequent controleren of de rij- en rusttijden worden nageleefd.
