Bestelwagens die zwaarder zijn dan 2.500 kilo en worden ingezet voor internationaal vervoer of cabotage, vallen vanaf 1 juli 2026 onder de tachograafplicht. Dat betekent dat deze voertuigen voorzien moeten zijn met een smart tachograaf versie 2. Hiermee gaat ook de Europese rij- en rusttijden regeling gelden.
Voor binnenlands vervoer in Nederland verandert er niets; daar blijft de tachograaf pas verplicht vanaf 3.500 kilogram. Voor voertuigen tussen 500 en 3.500 kilogram blijven de regels uit het Arbeidstijdenbesluit vervoer gelden.
Voorbereiding noodzakelijk
Transport en Logistiek Nederland (TLN) adviseert ondernemers en vervoerders om tijdig contact op te nemen met hun werkplaats voor informatie over de inbouwmogelijkheden van een tachograaf in hun voertuigen. Ook is het belangrijk om alvast voorbereidingen te treffen op het gebied van administratie en dataverwerking. Bij invoering van de tachograafplicht moeten bedrijven beschikken over een bedrijfskaart, chauffeurs moeten een bestuurderskaart hebben. Gegevens van de tachograaf en de bestuurderskaart moeten volgens de wettelijke termijnen worden opgeslagen.
Bron: TLN
