82 procent van de Nederlandse en Belgische bedrijven verwacht dat hun huidige transportmanagementsystemen (TMS) de komende vijf jaar tekortschieten. Dat blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates en onderzoeksbureau Vanson Bourne.
Hoewel 80 procent van de bedrijven transportbeheer nu al als strategisch cruciaal ziet – oplopend naar 87 procent in de komende jaren – wijst men op grote uitdagingen. Duurzaamheidseisen (47 procent), stijgende brandstof- en chauffeurskosten (37 procent) en beperkingen in informatiesystemen (37 procent) worden het vaakst genoemd.
Een belangrijk knelpunt is het gebrek aan zichtbaarheid. Meer dan de helft van de bedrijven kan inkomende zendingen niet koppelen aan warehouseplanning (55 procent) of zendingen tijdig omleiden bij verstoringen (51 procent). Ook de integratie van TMS met andere supplychainprocessen blijft achter: slechts 55 procent beschikt over een volledige realtime koppeling. Vooral integratie met inventory planning (69 procent), ordermanagement (59 procent) en warehouse management (55 procent) wordt als kansrijk gezien.
Daarnaast kijken bedrijven hoopvol naar kunstmatige intelligentie. Zes op de tien verwachten binnen vijf jaar autonome AI in te zetten, maar slechts 22 procent heeft AI nu al geïntegreerd. Integratieproblemen, datakwaliteit en hoge kosten vormen daarbij de grootste barrières.
Ook op duurzaamheid is de praktijk weerbarstig. Hoewel 56 procent rapporteert volgens de CSRD-richtlijnen, heeft slechts 39 procent duurzame brandstofopties ingevoerd en meet 9 procent de eigen CO₂-uitstoot nog niet.
“Organisaties in Nederland en België staan op een kruispunt”, stelt Pieter Van den Broecke van Manhattan. “De druk neemt toe om sneller, slimmer en duurzamer te leveren, maar veel TMS-oplossingen zijn nog niet toekomstbestendig.”


