Denemarken voert vrachtwagenheffing in vanaf 2025

Denemarken voert vrachtwagenheffing in vanaf 2025 featured image

Vanaf 1 januari 2025 zal Denemarken een kilometerheffing invoeren voor vrachtauto’s van 12 ton en zwaarder, gebaseerd op de afgelegde afstand en de CO2-uitstoot. De tolheffing vervangt het huidige Eurovignet. Nederland zal Denemarken volgen met de in te voeren vrachtwagenheffing vanaf 2026.

De nieuwe heffing vervangt het huidige Eurovignet-systeem, waarbij weggebruikers op basis van een periode betalen voor het gebruik van de wegen. Door over te stappen op een kilometerheffing, streeft Denemarken naar een eerlijkere verdeling van de kosten die voortvloeien uit weggebruik, zoals infrastructuurslijtage, verkeersongelukken, geluidsoverlast, luchtvervuiling en verkeerscongestie.

Naast het invoeren van de kilometerheffing, heeft Denemarken ook nationale regels aangepast voor het gewicht en de afmetingen van vrachtwagens. Deze wijzigingen zijn erop gericht om de CO2-uitstoot met ongeveer 0,3 miljoen ton in 2025 en met ongeveer 0,4 miljoen ton in 2030 te verminderen.

In eerste instantie zal de kilometerheffing alleen van toepassing zijn op vrachtwagens van 12 ton en zwaarder. Vanaf 1 januari 2027 wordt de heffing uitgebreid naar vrachtwagens van 3,5 ton en zwaarder. Bovendien zal de heffing in 2028 worden uitgebreid naar het volledige Deense wegennet, wat neerkomt op ongeveer 75.000 kilometer.

De verwachte inkomsten uit deze heffing bedragen vanaf 2025 ongeveer 2,5 miljard Deense Kronen (circa 335 miljoen euro), oplopend tot meer dan 3,5 miljard Kronen in 2028. Deze inkomsten worden deels gebruikt om de economische gevolgen van de nieuwe heffing te verzachten, onder andere door het toestaan van langere vrachtwagens.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer