Het aantal overnames in de transportsector is niet meer bij te houden. Zowel grote als kleine spelers in de markt slokken elkaar op. Wat is er aan de hand in transportland? Wij spraken met drie experts die de huidige markt duiden. [INHOUD | INDEX TTMnl2024_2_40]
Van Straalen de Vries samen met Zandbergen in SVZ, Gerwin van Beek neemt R. Boonzaaijer over, Yusen rondt overname Part Express af, Arno en Axel Tipker doen hun familiebedrijf over aan Van ‘t Hek. Het zijn maar een paar van de artikelen die we onlangs op onze site plaatsten. De lijst met overnames is inmiddels eindeloos. Niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland nemen bedrijven elkaar over. Zo nam transportgigant Dachser het Italiaanse bedrijf Fercam en het Duitse bedrijf Brummer over. Dachser nam eerder al het Nederlandse Müller Fresh Food Logistics over. Oegema uit Dedemsvaart plaatste zelfs nog een oproep op LinkedIn dat ze op zoek zijn bedrijven om over te nemen. Wat speelt er nu in de transportsector dat bedrijven deze stappen zetten?

De boel verkopen

“De transportsector heeft op dit moment iets weg van het tv-programma Miljoenenjacht. Maak je als kandidaat nog een koffertje open en speel je verder? Of accepteer je een mooi bod en verkoop je de boel?” Dit zegt Erik Slaaf, Sector Banker Transport, Logistics & Mobility bij ING Nederland. Hij legt uit dat transportbedrijven voor een grote uitdaging staan. Niet alleen de elektrificatie van het wagenpark speelt een rol, ook de vergrijzing speelt een rol. Daarnaast moeten bedrijfsmodellen worden aangepast door de ESG-rapportage en daaruit voortvloeiende CSRD-rapportage. Dit om te voldoen aan de vraag van opdrachtgevers om inzicht te verlenen van onder andere de CO2- uitstoot en het personeelsbeleid. “Bedrijven moeten hun IT-systemen op orde hebben om deze data te kunnen verwerken. Daarnaast is er de energietransitie. De hoge investeringskosten kan je alleen dragen als je kapitaalkrachtig bent en schaalvoordeel hebt. Daarom zie je dat grote en sterke bedrijven nu veel overnames doen.”
Volgens Erik zet deze trend zich voorlopig nog voort. “Bedrijven die in een vroeg stadium beginnen met het omzetten van hun businessmodel hebben een grotere kans van slagen. Bedrijven met minder kapitaal zullen intensieve samenwerkingsverbanden moeten gaan opzetten waarbij zowel de lusten als de lasten worden gedeeld.” Wel geeft hij toe dat er veel onzekerheid in de markt zit en dit uit zich vooral bij de oudere ondernemers zonder opvolging om het bedrijf te verkopen.

Ook Bart Banning, Sector Banker Transport en Logistiek bij ABN AMRO deelt deze mening en voegt toe: “De traditionele overnameredenen zijn verbreed. Waar voorheen voornamelijk werd overgenomen om schaalvergroting te krijgen, het uitbreiden van de diensten en het verbreden van het netwerk, is daar nu de energietransitie, uitbreiding van wet- en regelgeving en uitdagingen op de arbeidsmarkt bijgekomen. Daarbij komen we uit een kredietcrisis, coronaperiode, hebben we hoge olieprijzen gekend en hebben we een enorme inflatie. Er zijn veel bedrijven die niet genoeg ‘vet op de botten’ hebben om de energietransitie te kunnen bekostigen. Vooral bedrijven met een omzet van minder dan 25 miljoen euro hebben het zwaar. De personeelstekorten en de vergrijzing spelen ook een rol. Je ziet dat veel oudere ondernemers zonder opvolging nu hun bedrijf verkopen omdat de uitdagingen te groot zijn.”
Overnemen in de praktijk
Een van de overnames die onder de radar is gebleven is de overname tussen AG Logistics Services en Van Veldhuizen Transport. In januari 2024 verkreeg AG Logistics Services een meerderheidsbelang in Van Veldhuizen Transport uit Veenendaal. Directeur Arie Thomassen van AG Logistics Services legt uit wat ondernemen in de huidige markt inhoudt. “Om de energietransitie te kunnen bekostigen moet je kapitaalkrachtig zijn en er moet schaalvoordeel zijn. Hoe groter je bent hoe beter je de kosten kan dragen. Maar daarnaast is er nog een andere reden. Opdrachtgevers zijn niet meer op zoek naar een transportbedrijf, ze zijn op zoek naar een logistieke partner met toegevoegde waarde. Samenwerkingsverbanden worden intensiever om de energietransitie en CO2-reductie mogelijk te maken. Als grote logistieke speler ben je dan aantrekkelijk voor je opdrachtgevers en tegelijkertijd blijven we no-nonsense en flexibel. Wij willen als AG Logistics Services voorop lopen in de energietransitie en het verlagen van onze CO2-uitstoot. Daar zijn financiële risico’s aan verbonden. Door een intensievere samenwerking spreid en deel je de risico’s. Hierdoor ontstaat meer synergie en efficiëntie. Om bijvoorbeeld een elektrische truck rendabel te maken heb je een sluitend distributienetwerk nodig. Daarom past een bedrijf als Van Veldhuizen Transport goed bij ons. We werkten al veel samen omdat zij gespecialiseerd zijn in distributie door de Benelux. Hierdoor kunnen we onze dienstverlening en ons netwerk uitbreiden.”

Overnemen of overgenomen worden?
Op de vraag of het nu een tijd is van overnemen of overgenomen worden is Arie Thomassen duidelijk: “Er is ook nog ruimte voor kleine transportbedrijven die actief zijn in een nichemarkt of als flexibele schil. Toch kan je grofweg zeggen dat bedrijven met een omzet onder de 25 miljoen euro het moeilijk krijgen. Vroeger legde bijvoorbeeld de gemeente een kabel naar je pand, nu moet je zelf investeren in je stroomnet. Dit zijn flinke investeringen. Ook krijg je steeds meer wet- en regelgeving. Ik moet nu als ondernemer uitleggen hoe mijn personeel naar het werk komt. Om dit soort CO2-rapportages op te stellen moet je wel voldoende opgeleid personeel hebben en moet je blijven investeren in je digitale infrastructuur.”

Ook over de personeelstekorten en andere uitdagingen heeft Thomassen een duidelijke visie: “Ik heb nooit personeelstekort gehad. De waardering uitspreken voor je mensen is heel belangrijk. Ik neem de tijd voor persoonlijk contact met mijn medewerkers. ‘s Avonds stuur ik mijn chauffeurs een appje met een smiley en de ritplanning. Ik was marktkoopman en in 2005 kreeg ik de kans om een transportbedrijf over te nemen. Dit groeide uit tot een bedrijf met 100 auto´s. In 2016 zijn we begonnen met de opslag van goederen. In 2021 openden we twee nieuwe en duurzame distributiecentra in Ede en Oosterhout (bij Nijmegen). In 2023 een nieuw warehouse in Duiven en wij bouwen nu een zelfvoorzienend warehouse in Tiel. Ik heb altijd de markt aangevoeld en innovatief te durven ondernemen. Ons motto is dan ook ‘Wij zijn niet van gisteren, niet van morgen, maar wij staan in het nu!’ Als familiebedrijf kijken we verder dan alleen winst. Omdat we nu investeren zijn we een waardevolle partner, ook voor de lange termijn. We hebben geen overnamestrategie en als we een overname doen, moet dat bedrijf bij ons passen. Ons doel is niet om de grootste te worden, maar om de beste service te verlenen. Klantgericht, meedenken met de klant en zo duurzaam mogelijk. Ik kijk dus positief naar de toekomst.”

TEKST: Jarno van den Noort | Foto’s: ABN Amro, ING, Jarno van den Noort, Shutterstock, TTM.nl
DB Schenker staat ook in de etalage… voor de geïnteresseerden.