Zowel Scania als MAN hebben aangekondigd werk te willen maken van de ontwikkeling van vrachtwagens die kunnen rijden zonder chauffeur. Scania doet dat met het project Autonomous Commercial Pilot Programme, MAN is al langer bezig met autonome voertuigen en won daar onlangs nog de Truck Innovation Award voor. Beide merken, onderdeel van Traton, werken samen met het Amerikaanse Plus.
Het doel van het Scania Autonomous Commercial Pilot Programme is het demonstreren van hub-naar-hub technologieën en het creëren van schaalbare operationele concepten die echte waarde toevoegen aan de activiteiten van klanten. Door deze nieuwe oplossing kunnen klanten profiteren van aanpasbare routes en transportprofielen die aansluiten bij hun specifieke behoeften.
Peter Hafmar, Vice-President en Hoofd van Autonome Oplossingen bij Scania, benadrukt het streven naar volledig geïntegreerde autonome oplossingen die direct vanuit de fabriek worden geleverd en ontworpen zijn om naadloos te integreren in de bestaande infrastructuur en operationele processen van klanten.
De verwachting is dat deze autonome oplossingen de operationele efficiëntie van klanten zullen verhogen, de transportemissies zullen verminderen en de verkeersveiligheid zullen verbeteren, terwijl ze ook inspelen op het wereldwijde chauffeurstekort.
Verdere uitbreiding van het autonome programma staat gepland voor 2024, waarbij pilootoperaties met klanten in andere Europese landen zullen worden uitgebreid. Scania-trucks met het niveau 4 autonome rijsysteem van Plus worden momenteel getest op openbare wegen in Europa, met een veiligheidsbestuurder aan boord. Na commerciële testen zullen serieproductie en wereldwijde implementatie op grote schaal volgen.
Ook MAN Truck & Bus blijft de ontwikkeling van autonoom transport tussen logistieke hubs bevorderen. De technologie heeft het potentieel om vermoeidheidsongevallen te verminderen, het groeiende chauffeurstekort te verlichten en transportprocessen nog efficiënter en milieuvriendelijker te maken, vindt MAN.
“In de toepassingsgerichte ontwikkeling van autonome vrachtwagens zijn projectpartnerschappen met logistieke gebruikers, infrastructuurbeheerders en technologische specialisten essentieel voor MAN. Met Plus hebben we een bewezen specialist op het gebied van geautomatiseerde besturingssystemen voor commerciële voertuigen als partner gevonden. Het doel is om de integratie van besturen zonder chauffeur met praktijkprojecten in concrete hub-naar-hub logistiek transport te bevorderen en daarmee de serie-introductie van autonome besturingssystemen te versnellen,” aldus Lukas Walter, Hoofd Verkoop Truck bij MAN Truck & Bus SE.
“We zijn verheugd om gebruik te maken van onze toonaangevende software voor autonoom rijden en implementatie-ervaring om de wereldwijde commercialisering van autonome vrachtwagens met MAN te versnellen. Dankzij onze gecombineerde expertise zullen we veiligere, efficiëntere en duurzamere transportoplossingen op de markt brengen. Dit zal de manier waarop vracht wordt vervoerd transformeren”, voegt Shawn Kerrigan, COO en medeoprichter van Plus, eraan toe.
MAN is al vele jaren bezig met de ontwikkeling van autonoom rijden met verschillende onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Van 2018 tot 2020 heeft MAN een autonome vrachtwagen ontwikkeld en getest voor containerhandling op het terrein van de Haven van Hamburg in een gezamenlijk onderzoeks- en ontwikkelingsproject met Hamburger Hafen und Logistik AG. Van 2019 tot 2023 richtte het ANITA-project zich, samen met partners Deutsche Bahn, Hochschule Fresenius, University of Applied Sciences en Götting KG, op de volledige digitale integratie van een autonome vrachtwagen in het logistieke proces van containerhandling van weg naar spoor. Sinds 2022 werkt MAN samen met twaalf partners uit de industrie, wetenschap, technische tests en wegbesturing in het ATLAS-L4-project om een autonome vrachtwagen te ontwikkelen voor gebruik in snelwegtransport tussen logistieke hubs.


Het project focust specifiek op de wetgeving inzake autonoom rijden die in 2021 in Duitsland is goedgekeurd, waarbij al toestemming wordt verleend voor besturing zonder chauffeur op vastgestelde routes met technisch toezicht. Aan het einde van het project staan praktijktestritten met het prototype en een veiligheidsbestuurder op de snelweg gepland. Vanaf 2025 zullen verdere projecten in specifiek klantentransport de ontwikkeling naar toepassing op grote schaal bevorderen.
Plus is een wereldwijde leverancier van softwareoplossingen voor autonoom rijden die zich uitstrekken van geavanceerde veiligheidssystemen voor de volgende generatie tot zeer geautomatiseerde PlusDrive-toepassingen en de bestuurderloze SuperDrive.

Toppie toch ; zijn we van al dat gezeik met die rij en rusttijden af. Geen ilt en bag meer nodig. En voor de rest was er toch ook geen barst meer aan voor de internationale chauffeur. Ik ben van 1954 ; jongens wat heb ik genoten van het internationale chauffeurs vak.Ik ben nu 70 de wereld van nu is compleet de weg kwijt.
Erg fantastisch allemaal en misschien haalbaar in Scandinavië met zijn uitgestrektheid en rustig verkeer.
Met name in de Benelux en Duitsland gaat dit het niet worden met de enorme verkeersdichtheid alsmede enorme files en wegwerken zeker in Duitsland. De hamvraag is natuurlijk wie is verantwoordelijk bij ongevallen.
Is dat de vrachtwagen of het transportbedrijf of de opdrachtgever.
Kijk maar naar Tesla met zijn autonoom rijden en de enorme schadeclaims onder andere in Amerika.
Hoe gaat het verder als de truck de autosnelweg verlaat en binnendoor en door de stad naar het los cq laadadres rijdt en daar eventueel op een parkeerplaats moet wachten om te laden of lossen.