De bijscholing Code 95 is meer dan een verplicht nummer. Dat is het motto van een nieuwe campagne die CBR is gestart. Met de campagne wil het CBR chauffeurs bewust maken van de noodzaak én de meerwaarde van nascholing. Een gemotiveerde nascholingscursist steekt immers meer op van een cursus. Dit komt volgens CBR de verkeersveiligheid en vakbekwaamheid ten goede.
Met de campagne wil het CBR ook duidelijk maken dat er verschillende nascholingscursussen zijn en dat het belangrijk is om een bewuste keuze te maken. Bijvoorbeeld door een cursus te volgen over veilige deelname aan het verkeer. Of een cursus waar de interesse ligt, zoals de eigen leefstijl en gezondheid. In totaal zijn er meer dan 50 verschillende nascholingscursussen.

Op de campagnepagina is een overzicht te vinden van welke cursussen er zoal zijn en er zijn eveneens lijsten van zowel theorie- als praktijkcursussen.

Zo waardeloos die code 95 ik heb al veel code 95 cursussen gehad zonde van het geld en tijd. Snap het wel van CBR kunnen ze nog wat geld bij elkaar harken. Nu moet ik binnenkort naar een soort van EHBO cursus daar ga ik echt niet beter van rijden nee kansloos die code 95 daar wil ik wel eens een gesprek aan wagen.
Ik ben het helemaal met je eens Harrie
Toen ik begon moest je duur betalen voor je chauffeursdiploma , dat was eenmalig. (ps daar heb ik meer geleerd als alle code 95 cursussen bij elkaar) Nu heb ik cursus ladingzekeren gehad. Ik rij al 20 jaar met kiepauto haha. Ik wil best bijleren maar dit is wassen neus en geldklopperij.
Jammer dat je dit zo ervaart.
Je kan niet iedereen tevreden krijgen, maar heb nog niet mee gemaakt dat een chauffeur de cursus verlaat zonder te zeggen: “zag erg tegen de zoveelste cide95 op, maar heb toch iets op geleert”. Kan je wel een paar rijscholen aanwijzen waar kundige instructeurs zijn. Deze kijken niet alleen wat ze moeten vertellen, maar kijken naar elke chauffeur op zich.
Het is natuurlijk het vermogen van een instructeur om empathie voor de cursisten te tonen en zo de dag aan passen.
Geef vooral in het begin van de cursus aan wat je zelf verwacht van desbetreffende cursus.
Tip: Bereid je goed voor.
Tevens ben ik ook een voorstander van tussen door toetsen. Een ieder die voor de eindtoets slaagd krijgt een certificaat. Je 7 uur krijg je altijd.
Hallo Marten dit kan wel zo zijn maar voor mij die iedere dag op de weg zit heeft code 95 geen meer waarde maar een verplichting om op en vrije dag 7 uur naar iemand te luisteren wat ook in een uur kan maar ja moet ook koffie drinken en eten natuurlijk. Bedrijven kiezen natuurlijk de goedkoopste cursussen. Ik heb tacho cursus al 2 keer gedaan ook heftruck 2 keer. En met heftruck is zelfde als vrachtwagen er zijn erbij die het nooit leren.
Het is al sinds de tijd dat het cbr en ccv samen in de klauwen van het cbr een zijn geworden een en al harken om zoveel mogelijk geld binnen te halen. En dat lukt steeds beter maar de chauffeur word er geen seconde beter van. En dat is echt een bewezen feit ik ben zelf lange tijd en dat is 50 jaar chauffer en rij instructeur specifiek cde ik deed niks anders dan die drie en dan ce met triangel aanhanger en werd toen gevraagd om examinatoren van ccv en cbr hier voor rijp te maken dat heb toen niet gedaan wand die mensen konden niet met combinatie fatsoenlijk omgaan ze zijn naar Vos gegaan en zijn zelf op zondagen gaan leren met trekker oplegger en dat was een fiasco en dat heden ten dagen nog zo een examinator van het kan iet behoorlijk rijden nog nieteens met een personen auto en een echte chauffeur die leert zelf iedere dag wat bij. Ervaring Krijg je doorzelf te doen en wetten die komen vanzelf want ik kreeg tijdens een examen te horen wij maken de wet zelf dat was toen de wet veranderde voor de lengte van 18 mtr naar 18.35 voor een combinatie die toen gloed nieuw was en door rdw zo gekeurd werd doorhebt ccv cbr af gekeurd dus cbr hou op met geld harken bij onze chauffeurs even zo de bestuurders kaart kost hier meer dan 100 euro bij onze ooster buren slechts 35
De hele code 95 is flauwekul, je wordt er echt geen betere chauffeur van want achter een tafeltje zitten in een zaaltje is totaal iets anders dan de openbare weg. Daarbij, nog steeds is het een aanwezigheid cursus aangezien je geen examen hoeft te maken, vandaar dat het enthousiasme ook erg laag is.