Food sector wil snellere logistiek eerder

Food sector wil snellere logistiek eerder featured image

Om wachttijden van chauffeurs te verkorten en goederen ontvangen en lossen te versnellen, is in de levensmiddelensector een sectorbrede uitrol van het GS1-label en het GS1-verzendbericht noodzakelijk. Dat stelt de GS1-stuurgroep Supply Chain. Zij hebben daarom bepaald dat de levensmiddelensector voor eind 2013 deze oplossing moet gebruiken bij de goederenontvangst.

sparBij dit systeem worden alle binnenkomende goederen middels de unieke SSCC-code op het GS1-label gescand. De code wordt gekoppeld aan een eerder, via EDI, ontvangen GS1-verzendbericht waarin informatie over de inhoud van de pallets (artikelen, aantallen en houdbaarheidsdatum) staat vermeld. Zo is precies bekend welke goederen binnen zijn gekomen. De totale zending is zodoende snel gelost en ingeboekt. Diverse retailers – waaronder Albert Heijn, C1000 en Metro – passen het systeem al toe. Daarmee worden niet alleen de wachttijden van chauffeurs bij distributiecentra verkort maar kan ook efficiënter gebruik worden gemaakt van beschikbare laadruimte. GS1-labels en -verzendberichten zorgen ook nog eens voor een kortere leadtime, zeer gewild in tijden waarin snel moet worden ingespeeld op de wensen van de grillige consument. Daarnaast neemt het aantal beschikbare chauffeurs snel af door de vergrijzing.

Oplossing

Ook de praktijkresultaten ondersteunen deze ontwikkeling. Retailers, logistiek dienstverleners en leveranciers hebben bewezen dat ze 80% tijd kunnen besparen met de oplossing. Reden voor de sector om nu echt vaart te maken voor een sectorbrede toepassing. Rowell Versleijen, directeur logistiek Plus Retail en co-voorzitter van de stuurgroep die bij GS1 verantwoordelijk is voor de implementatie: “Wij zijn blij dat de gehele sector met GS1-labels en -verzendberichten gaat werken. Hoe uniformer de aanpak, hoe eenvoudiger alle ketenpartijen mee kunnen doen. Dit zal het resultaat absoluut ten goede komen.” Marnix Tax, European supply chain development director, Sara Lee en tevens co-voorzitter van de stuurgroep: “Het verkorten van de wachttijden van de chauffeurs is één van de grootste logistieke uitdagingen. Door de inzet van GS1-labels en -verzendberichten kunnen we het goederenontvangstproces in de keten optimaliseren. Een bijkomend voordeel: de ketenkosten worden lager doordat we het wagenpark efficiënter kunnen inzetten.””

Eén werkwijze

Marco van der Lee, sectormanager levensmiddelen: “De grillige consumentvraag zet de leadtimes in de gehele sector onder druk. Door het hanteren van één werkwijze bij goederenontvangst, krijgen we een betere doorstroming van goederen in de hele supply chain. Dit resulteert in het sneller, beter en tegen lagere kosten bedienen van de consument.” Het is daarom nu bij uitstek het moment om mee te gaan met de stroom. Als de hele sector in 2013 het GS1-label en het GS1- verzendbericht heeft ingevoerd, zullen de voordelen elkaar nog meer versterken.

Bron: GS1

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer