Werkgevers van beroepschauffeurs met Code 95 kunnen vanaf 2025 subsidie aanvragen voor Engelstalige nascholingscursussen met het opleidingsbudget van SOOB. Iedere beroepschauffeur (met een rijbewijs C of D) is nascholing voor Code 95 verplicht en moet binnen vijf jaar hier 35 uur van volgen. De regeling geldt doorlopend en is sinds oktober 2024 uitgebreid met een Engelstalige pilot. Deze cursussen worden in Nederland aangeboden door erkende opleidingsinstituten, maar omdat veel internationale chauffeurs in Nederland werkzaam zijn, hebben veel van hen moeite met de Nederlandstalige theorielessen. Werkgevers kunnen nu subsidie aanvragen via het opleidingsfonds SOOB, waardoor de financiële drempel lager wordt.
De keuze om nascholingscursussen ook in het Engels aan te bieden, is ontstaan uit dagelijkse praktijkervaringen. In Nederland rijden veel internationale chauffeurs die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen om theorielessen goed te volgen. Met de start van de pilot in oktober 2024 is een deel van de cursussen beschikbaar gekomen in het Engels. Het gaat om zowel theorie- als praktijkonderdelen, zodat chauffeurs aan alle verplichte uren kunnen voldoen. De pilot duurt minimaal twaalf maanden en wordt na afloop geëvalueerd. Belangrijk doel is te onderzoeken of de cursussen voldoende aansluiten bij de leerbehoefte en of de kwaliteit vergelijkbaar is met Nederlandstalige modules. Met de stijgende vraag naar beroepschauffeurs, draagt het daarmee ook bij de continuïteit binnen de transportsector. De nascholingsplicht is vastgelegd in Europese regels en wordt in Nederland al streng nageleefd in 2025.
Subsidie en impact op werkgevers
Naast dat de Engelstalige cursus beschikbaar is gesteld, zijn er speelt ook de subsidie via SOOB op te vragen door werkgevers in transport en logistiek. Daarbij kunnen de werkgevers hiermee een deel van de kosten voor nascholingscursussen terugkrijgen. Dat verlaagt de financiële druk en maakt het eenvoudiger om chauffeurs tijdig te laten bijscholen. Voor internationale chauffeurs betekent dit dat zij hun uren in Nederland kunnen volgen, zonder terug te moeten naar het thuisland of extra te betalen voor een vertaling. Voor bedrijven levert dit voordeel op: personeel blijft beschikbaar, er is minder uitval én het opleiden verloopt efficiënter.
Vooruitzichten en evaluatie van de regeling
De pilot voor Engelstalige code 95 nascholing loopt voorlopig minimaal een jaar. Daarna wordt gekeken naar de resultaten, waaronder deelnamecijfers, slagingspercentages en ervaringen van chauffeurs en opleiders. Op basis van die resultaten wordt besloten of de Engelstalige nascholing blijft en wordt opgenomen in het opleidingsaanbod. In de transportsector werken veel internationale chauffeurs en de nascholingsplicht van 35 uur per vijf jaar geldt voor iedereen met een C- of D-rijbewijs. Dankzij de subsidie via SOOB wordt het volgen van deze Engelstalige modules (financieel) beter haalbaar. Dit helpt zowel de chauffeurs zelf als hun werkgevers en zorgt voor een veilige en goed functionerende transportsector.
