Na 25 jaar dienst bij de FBI dacht Frank Figliuzzi dat hij alles wist over de criminele onderbuik van Amerika, tot hij hoorde over een gruwelijk patroon van moorden dat leidde tot de oprichting van het Highway Serial Killings (HSK) initiatief van de FBI. Vandaag de dag heeft deze toegewijde eenheid een verbazingwekkende lijst opgebouwd van ten minste 850 moorden waarvan wordt aangenomen dat ze in verband staan met langeafstands vrachtwagenchauffeurs. Hun slachtoffers zijn bijna allemaal sekswerkers. Geschockt door deze onthulling besloot Figliuzzi dat hij meer moest weten… omdat de FBI gelooft dat er nog steeds meerdere seriemoordenaars actief zijn op de Amerikaanse snelwegen. Het boek Long Haul is misschien geen luchtig vakantieboek, het gaat wel diep en serieus in op deze kwestie.
In ‘Long Haul: Hunting the Highway Serial Killers’ neemt veteraan FBI-special agent, NBC News National Security Contributor en bestsellerauteur Frank Figliuzzi de lezer mee in zijn jarenlange zoektocht om de mysterieuze subculturen van vrachtwagenchauffeurs, slachtoffers van sekshandel en de misdaadanalisten die het moorden proberen te stoppen, te begrijpen. “Deels cowboy, deels piloot en deels kluizenaar, vrachtwagenchauffeurs glijden langs de rand van een bepaalde naad in het weefsel van onze samenleving – de naad die hun werkelijkheid scheidt van de onze”, observeert Figliuzzi. “Moordenaars maken gebruik van die naad.”
Subculturen

Zoals Figliuzzi vertelt, leerde hij deze subculturen van binnenuit kennen door meer dan 2000 mijl te rijden in een big-rig vrachtwagen, dagen door te brengen met slachtoffers van vrouwenhandel en prostituatie en de top misdaadanalisten van de FBI en verschillende Amerikaanse staten te interviewen. Trucker Mike (een alias) is een van de goeden. Toch gaf de ervaring Figliuzzi een glimp van de vaak wrede realiteit van een langeafstandschauffer, die wekenlang in een eigen wereld leeft. En wanneer een vrachtwagenchauffeur een van de ‘bad guys’ is, blijkt hun realiteit vaak dodelijk voor hun wanhopige, kwetsbare slachtoffers.
Long Haul belicht beruchte zaken, zoals de ‘Truck Stop Killer’, Robert Ben Rhoades, die een martelkamer bouwde in de cabine van zijn truck en in minstens 15 jaar wel 50 vermoedelijke slachtoffers ontvoerde, martelde, verkrachtte en vermoordde, en ‘The Interstate Strangler’, Dellmus Colvin, die schat dat hij tussen de 47 en 52 vrouwen vermoordde, waarvan de meesten sekswerkers waren, puur voor het plezier van het moorden, en “s nachts altijd goed sliep”. Dergelijke beruchte, productieve seriemoordenaars zijn slechts verantwoordelijk voor een fractie van de onopgeloste moorden op langeafstandstransporten waar toegewijde FBI-misdaadanalisten mee te maken krijgen.
Begrijpen wat vrachtwagenchauffeurs drijft om te moorden is slechts een deel van Figliuzzi’s missie. Zijn boek is ook gewijd aan het begrijpen van hun slachtoffers – overwegend risicovrouwen die gedwongen worden in de prostitutie te gaan. Door middel van interviews met zeldzame overlevenden zoals Hannah (een schuilnaam), onthult hij hoe deze slachtoffers verstrikt raken in de prostutie en onvoorstelbare obstakels moeten overwinnen als ze ooit tot de weinigen willen behoren die overleven en gedijen na hun hel.
Salade
Om de cirkel rond te maken, duikt Figliuzzi in de gedachten van vrouwen als Catherine DeVane (alias), die 17 jaar lang het HSK-initiatief leidde. Als misdaadanalist is het haar taak om overeenkomsten te ontdekken – zowel in de unieke kenmerken van de plaats delict (vastbindmateriaal, de wapens, de dumpplaatsen) en de slachtoffers (van de haarkleur tot de manier waarop ze verminkt werden toen ze werden gevonden) – die de punten met elkaar verbinden en uiteindelijk een lijn vormen die naar de seriemoordenaar wijst. Zoals Figliuzzi opmerkt: “Catherine kan een salade aan haar bureau eten terwijl ze beelden van gruwelijke slachtpartijen op de plaats delict bekijkt. Ze heeft geleerd om te ‘compartimenteren’ wat ze op haar computerscherm ziet, maar het is niet makkelijk.” Daarnaast maakt Figliuzzi in het boek duidelijk dat de overgrote meerderheid van de vrachtwagenchauffeurs eerlijke en harde werkers zijn die nooit gruwelijke misdaden plegen. Het boek is zelfs gedeeltelijk opgedragen aan de stoere Amerikaanse vrachtwagenchauffeur.
Stoppen

Kan er iets gedaan worden om seriemoorden door vrachtwagenchauffeurs te stoppen? In Long Haul stelt Figliuzzi voor om voorzorgsmaatregelen te nemen, zoals het beter monitoren van de fysieke en mentale gezondheid van vrachtwagenchauffeurs, het invoeren van professionele screening en achtergrondcontroles, en het afdwingen van regelmatige drugs- en alcoholcontroles. Zijn boek is een pleidooi om het bewustzijn te vergroten en oplossingen aan te reiken. “Dit was geen gemakkelijk boek om te schrijven,” geeft Figliuzzi toe. “Toch is het een verhaal dat verteld moest worden, al was het maar om licht te werpen op plaatsen die te lang in het duister zijn gelaten.” Frank Figliuzzi zal donaties doen aan organisaties die helpen bij de veiligheid, beveiliging en genezing van slachtoffers van mensenhandel en aan organisaties die helpen de integriteit van eerlijke mensen in de vrachtwagenindustrie te behouden.
Long Haul: Hunting the Highway Serial Killers (Engels, Mariner Books; 28 mei 2024; Hardcover; ISBN: 978-0063265158)
Online te verkrijgen bij Bruna: https://www.bruna.nl/engelse-boeken/long-haul-9780063265158
Ik zie wel veel vrachtwagenchauffeurs met hun smartphone spelen tijdens het rijden. Telt dat ook al seriemoordenaar?
Dat klopt Jack, maar dat is bij 9 vd 10 automobilisten niet veel anders …