Momenteel wordt het marktpotentieel van warmvernieuwing op eigen karkas geschat op 60% in Benelux. Deze markt werd tot voor kort slechts bespeeld door één enkele producent. Goodyear gaat de uitdaging aan en breidt haar reeds retreadgamma uit met nominatieve warmvernieuwing op eigen karkas.
Onder de huidige druk van de stijgende kosten binnen de transportsector schat Goodyear dat het marktpotenieel van retread nog verder zal stijgen in de komende maanden. Het drukken van de operationele kosten is prioriteit nummer 1 voor vloten vandaag. Door het bandenleven te verlengen volgens het 4-levensprincipe, kunnen vloten flinke sommen besparen op jaarbasis: nieuwe band, dan herprofileren, daarna vernieuwen en dan nogmaals herprofileren.
Hiel tot hiel
In het geval van Goodyear Dunlop warmvernieuwing beschikt de band over dezelfde rubbersamenstelling en wordt deze in dezelfde mallen gebakken als de nieuwe band. Ook het profiel is dus identiek aan de nieuwe band. ‘Binnen deze dienstverlening vernieuwen we de band van hiel tot hiel, en niet enkel het loopvlak. Hiermee kunnen we garanderen dat de band dezelfde rijprestaties, kilometerbereik en levensduur biedt dan het nieuwe product” zegt Mathew Vandorpe, Retread & Fleet Back Office Manager BeNeLux.
Geschiedenis bekend
Nu het mogelijk is om banden te laten vernieuwen op eigen karkas, behoudt de vlootbeheerder volledig controle over de kwaliteit van het karkas. De geschiedenis van de band is immers bekend bij de klant (aantal kilometers, eventuele schades). Omdat het karkas eigendom blijft van de klant, betaalt deze alleen de productiekosten van de vernieuwingsband. Dit levert een belangrijke kostenbesparing op. Bovendien is er in België geen milieutaks verschuldigd op vernieuwingsbanden. De CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie van warmvernieuwingsbanden is 35% minder ten opzichte van de CO2-uitstoot bij de productie van nieuwe banden. Kiezen voor warmvernieuwingsbanden is dus niet alleen goed voor de operationele vlootkosten maar ook voor het milieu.
Online applicatie E-casing
De eerste banden werden intussen geleverd bij Ronden Banden. “Het is een goede move richting een optimale km-kostprijs en maatschappelijk verantwoord ondernemen,” meldt directeur Maurice Kock van Ronden Banden in Doetinchem. Wanneer een vloot een band wenst te vernieuwen kan hij middels zijn service provider beroep doen op de onlangs gelanceerde, online applicatie van Goodyear voor de registratie van karkassen en warmvernieuwingsaanvragen: E-Casing. Hierbij registreert men het karkas voor vernieuwing in het systeem en vervolgens wordt dit opgehaald voor inspectie. Bij warmvernieuwing op eigen karkas, gebeurt elke karkasinspectie in retreadfabriek van Goodyear in Wittlich, Duitsland. Wanneer het karkas geschikt is voor warmvernieuwing gaat de band in productie. Hierbij wordt de band voorzien van een volledig nieuwe rubberlaag en dit van hiel tot hiel.