Uit onderzoek van Quinyx onder 800 logistieke medewerkers is gebleken dat 58 procent van de medewerkers in deze sector heeft overwogen van baan te veranderen. Hiervan gaf 45 procent aan dat een gebrek aan doorgroeimogelijkheden de belangrijkste reden was. 72 procent van de medewerkers gaf aan langer bij een werkgever te willen blijven werken wanneer er doorgroeimogelijkheden zouden worden aangeboden.
Andere redenen, die 30 procent van de respondenten die overwogen hun baan op te zeggen, zijn: een te laag salaris, een slechte work-lifebalance, geen fijne werkomgeving en een gebrek aan waardering van de werkgever.
Onderzoek
Het onderzoek onder 800 logistieke medewerkers is onderdeel van een groot onderzoek van Quinyx onder 2000 frontline medewerkers in de Nederland. Het volledige onderzoeksrapport is te downloaden via: https://www.quinyx.com/nl/sofw-2023
Overweging zzp-schap voor vrijheid en flexibiliteit
Bijna de helft van alle respondenten gaf aan dat ze overwegen om zzp’er te worden. De vrijheid die dit biedt, komt terug in de belangrijkste redenen om zzp’er te worden. Zo gaven respondenten aan dat het bepalen van hun eigen salaris (49 procent), zeggenschap hebben over hun eigen uren (47 procent) en meer afwisseling en geen vaste werkplek (47 procent) redenen zijn om dit te overwegen.
Ook zijn ze op zoek naar een betere werk-privébalans (29 procent) en meer afwisseling in de taken (25 procent).
Doorgroeimogelijkheden in de sector
Werkgevers in de logistieke sector bieden wel doorgroeimogelijkheden aan, zo gaf 70 procent van de respondenten aan. Dit gebeurt in 63 procent van de gevallen door middel van training en opleidingsmogelijkheden, en in 53 procent van de gevallen zijn er duidelijke carrièrepaden opgesteld. Daarnaast wordt in 32 procent van de gevallen een buddy-collega toegewezen die medewerkers opleidt.
Betrokkenheid van medewerkers
33 procent van de medewerkers voelt zich ondergewaardeerd door de werkgever en is daardoor minder betrokken bij het werk. In het onderzoek van Quinyx is gevraagd wat de betrokkenheid en inzet van werknemers zou verhogen. Hierbij kwamen de volgende antwoorden naar voren:
- Minder werkgerelateerde stress, 40 procent,
- Een hoger salaris, 38 procent
- Een flexibel rooster, 37 procent
- Meer uitgesproken waardering voor wat ik doe, 35 procent
- Betere communicatie tussen management en werknemers, 28 procent
- Een betere work-lifebalance, 26 procent
- Minder onderbezetting, 20 procent
- Meer hart voor waar mijn bedrijf voor staat en wat we als bedrijf doen, 16 procent

Hoge werkstress
Van alle medewerkers in de logistieke sector ervaart 62 procent werkstress. Van degenen die dit ervaren, is angst om de rekeningen niet meer te kunnen betalen, de hoofdreden gaf 46 procent van de respondenten aan. Ook een gebrek aan flexibiliteit in werkuren wordt in 44 procent van de gevallen genoemd.
Andere redenen voor werkstress zijn: te lange werkdagen en te veel werken (36 procent), angst om de baan te verliezen (31 procent) en onderbezetting op de werkvloer (30 procent).
Advies voor werkgevers
Quinyx benadrukt de cruciale rol van aandacht voor werknemers om betrokkenheid bij het bedrijf te behouden. “Het begrijpen en aanpakken van de behoeften van frontline medewerkers in de logistieke sector is de eerste stap in het bevorderen van erkenning, verbeterde communicatie en het creëren van een minder stressvolle werkomgeving”, zegt Erik Fjellborg.
Bedrijven moeten investeren in communicatieplatforms en het geven en ontvangen van feedback een structureel onderdeel maken van de bedrijfscultuur. Quinyx adviseert ook om werknemers flexibiliteit te bieden bij het plannen van hun werkroosters om de werk-privébalans te verbeteren. Daarnaast benadrukt Quinyx het belang van investeren in opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden voor medewerkers, omdat bijna driekwart van de respondenten aangaf langer in dienst te blijven bij meer doorgroeimogelijkheden.