Britse transportsector heeft zijn bedenkingen bij implementatie EES

Britse transportsector heeft zijn bedenkingen bij implementatie EES featured image

De Britse transportsector maakt zich zorgen over de invoering van het Europese Entry/Exit System (EES), dat op 12 oktober van dit jaar van kracht wordt. Volgens belangenorganisatie Logistics UK is er te weinig duidelijkheid over de uitvoering van de grenscontroles en dreigen daardoor verstoringen in de toeleveringsketen.

Het EES registreert biometrische gegevens en reisdocumenten van reizigers uit derde landen – waaronder het Verenigd Koninkrijk – bij het passeren van de buitengrenzen van de EU. Het systeem vervangt de huidige, handmatige paspoortstempels. Hoewel de invoering zekerheid biedt, is de voorbereidingstijd volgens Logistics UK te kort. “Met slechts elf weken tot de start ontbreken cruciale details over waar en hoe deze controles worden uitgevoerd”, aldus beleidsmanager Josh Fenton.

Aanvankelijk geldt EES slechts voor een beperkt aantal grensovergangen, maar binnen zes maanden moeten alle voertuigen vanuit het VK volledig onder het systeem vallen. Dat baart zorgen: jaarlijks zijn zo’n 46.000 Britse bedrijven afhankelijk van vlotte goederenstromen via onder meer Dover. Eventuele vertragingen zouden landelijke gevolgen kunnen hebben, zeker in de winter wanneer de afhankelijkheid van Europese voedselimport toeneemt.

Logistics UK pleit voor een digitale oplossing, bijvoorbeeld via een app, om wachttijden te beperken. Ook waarschuwt de organisatie dat piekmomenten, zoals vakantieperiodes, de kans op vertragingen verder vergroten. Daarnaast dringt zij aan op duidelijke afspraken tussen de EU en het VK over de toegang van Britse chauffeurs. Zonder een regeling blijft hun inzet beperkt tot 90 dagen per 180 dagen, wat de transportcapaciteit fors zou inperken.

“Het is cruciaal dat het VK en de EU snel tot werkbare afspraken komen om de bevoorrading niet in gevaar te brengen”, aldus Fenton.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer