Na jaren van discussie hebben de EU-lidstaten eindelijk een politiek akkoord bereikt over de herziening van de Europese richtlijn voor voertuiggewichten en -afmetingen. Het akkoord moet de weg vrijmaken voor efficiënter, duurzamer en toekomstbestendig wegtransport, met belangrijke voordelen voor zero-emissietrucks (ZEV’s) en intermodale transportstromen.
Het compromis werd bereikt door de EU-ambassadeurs in Coreper, op basis van een voorstel van het Deense EU-voorzitterschap. Volgens transportorganisatie IRU, die het akkoord “een doorbraak” noemt, toont Denemarken “uitzonderlijk leiderschap” door de onderhandelingen vlot te trekken. De internationale transportsector had eerder aangedrongen om werk te maken van de herziening van de richtlijn.
Meer ruimte voor efficiënt en emissiearm transport
De herziene richtlijn bevat een reeks maatregelen die transportefficiëntie en duurzaamheid moeten verbeteren. Zo krijgen lidstaten meer mogelijkheden om hogere gewichten tot 44 ton toe te staan bij grensoverschrijdend vervoer met ZEV’s en bij intermodale ritten. Dit moet het aantrekkelijker maken voor vervoerders om elektrische trucks op grotere schaal in te zetten.
Ook komt er een duidelijker Europees kader voor het European Modular System (EMS). Daardoor kunnen langere en efficiëntere voertuigcombinaties als LZV’s beter worden benut, mits de infrastructuur dit toestaat. De verwachting is dat dit leidt tot energiebesparing en minder voertuigkilometers.
Een nieuwe crisisclausule moet daarnaast zorgen voor meer flexibiliteit in uitzonderlijke situaties, zodat essentiële supplychains tijdens noodscenario’s kunnen blijven functioneren.
Een van de opvallendste afspraken is de mogelijkheid om zero-emissietrucks tot 44 ton toe te staan bij grensoverschrijdend vervoer. Volgens IRU geeft dit vervoerders het vertrouwen dat ZEV’s zonder verlies van laadvermogen of concurrentiekracht kunnen worden ingezet.
Stap richting klimaatdoelen
Met de herziening wil de EU de inzet van innovatieve en emissievrije voertuigen versnellen en tegelijkertijd de logistieke ketens robuust houden. De sector ziet het akkoord als een belangrijke stap om de klimaatdoelen te halen zonder de operationele realiteit van transportbedrijven uit het oog te verliezen.
Volgende stap: ministers en Europees Parlement
De tekst wordt nu voorgelegd aan de EU-transportministers, die het formele standpunt van de Raad moeten vaststellen. Daarna kunnen de trilogen met het Europees Parlement beginnen. De IRU dringt aan op snelheid, zodat nog dit jaar een definitief akkoord kan worden bereikt.

