De Europese Commissie werkt aan een reeks nieuwe voorstellen die de regels voor bedrijfsvoertuigen moeten vereenvoudigen en moderniseren. Centraal daarin staat een vrijstelling voor elektrische bestelauto’s tot 4,25 ton van de verplichting tot een tachograaf en snelheidsbegrenzer.
De vrijstelling geldt voor elektrische N1-bestelauto’s die vanwege het accugewicht in de hogere N2-categorie (3,5 tot 12 ton) vallen. De Commissie wil voorkomen dat deze voertuigen worden benadeeld ten opzichte van dieselvarianten. Zonder de uitzondering zouden ze aan strengere eisen moeten voldoen, wat de overstap naar elektrische bedrijfswagens zou bemoeilijken. De maatregel maakt deel uit van het zogenoemde Automotive Omnibus-pakket dat op 10 december wordt gepresenteerd en moet de elektrificatie van lichte bedrijfsvoertuigen versnellen.
Onder hetzelfde pakket vallen ook aanpassingen aan de aankomende Euro 7-emissieregels. Zo wil Brussel dubbele testprocedures voorkomen door Real Driving Emissions-tests (RDE) niet langer voor elk voertuigtype afzonderlijk te eisen, maar per voertuigcategorie. Dat moet de administratieve lasten en kosten voor fabrikanten verlagen zonder afbreuk te doen aan de milieudoelen.
Daarnaast werkt de Commissie aan een herziening van de CO₂-normen voor personen- en bestelauto’s, die in 2026 wordt verwacht. Met de nieuwe voorstellen probeert de EU de balans te vinden tussen milieudoelstellingen en de concurrentiekracht van de Europese transport- en voertuigindustrie.

