Vanaf 1 januari is de ondergrens van de vergunningplicht van de communautaire vergunning (de Eurovergunning) verlaagd van 3500 kg toelaatbare maximum massa naar 2500 kg maximum massa. We horen uit de markt dat er onduidelijkheden zijn over welk gewicht je nu precies moet aanhouden, dus zetten we de regels nog een keer op een rij.
De nieuwe regels komen voort uit het mobiliteitspakket, omvangrijke nieuwe Europese regelgeving, die nu ook zijn vervat in de Wet Wegvervoer Goederen, artikel 2.1, derde lid.
Nederland had altijd al een ondergrens van 500 kg laadvermogen. Met de nieuwe regel worden ook voertuigen met een toelaatbare maximum massa van meer dan 2.500 kg vergunningplichtig. Die toelaatbare maximum massa staat op het kentekenbewijs als F2. Let op: het gaat hier dus niet om de technische maximum massa (F1).
Er is een kleine categorie van voertuigen die een laadvermogen heeft van 500 kg of minder én een toelaatbare maximum massa heeft van meer dan 2500 kg. Het gaat dan voor het goederenvervoer met name om voertuigen met ‘gesloten opbouw’. Door de aankomende wetswijziging worden dus gevestigde vervoerders die gebruikmaken van vrachtauto’s met een toelaatbare maximum massa van meer dan 2500 kg, los van de vraag of er in die gevallen sprake is van een laadvermogen dat minder is dan 500 kg, vergunningplichtig.
De nieuwe regels kunnen gevolgen hebben voor koeriers en pakketdiensten. Op de site van vergunningverlener NIWO staat meer informatie en een handige tool om snel te bepalen of je een Eurovergunning nodig hebt.

Controle er op is net zo groot als de staatsloterij winnen…