RAI Vereniging schaart zich achter het besluit van minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat om de vrijstelling voor het C-rijbewijs voor lichte bedrijfswagens tot 4.250 kg tot 1 juli 2025 te verlengen. De vereniging noemt het besluit essentieel voor de continuïteit van zero-emissie logistiek. Bovendien biedt het ondernemers die in deze voertuigen hebben geïnvesteerd de zekerheid dat zij hun activiteiten kunnen voortzetten.
De gedoogregeling blijft van kracht voor voertuigen die hier nu al gebruik van maken. Het gaat hier om elektrische bedrijfswagens tot 4250 kg (N2-catergorie) die voor 1 oktober 2023 zijn geregistreerd of aantoonbaar voor deze datum zijn besteld. Wel worden er aanvullende voorwaarden gesteld, zoals opleidingseisen om verkeersveiligheidsrisico’s te beperken. Deze eisen worden vastgelegd in een nog nader te bepalen convenant. Nieuwe voertuigen die na 1 oktober 2023 zijn geregistreerd en besteld, vallen niet onder de verlengde gedoogregeling. Die moeten tot medio 2025 wachten op de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB).
Zicht op definitieve regelgeving
De verlenging van het gedoogbeleid is het resultaat van een gezamenlijke inspanning van RAI Vereniging, andere brancheorganisaties en het ministerie. Volgens de vereniging is de belangrijke stap mogelijk, omdat er zicht is op permanente regelgeving. Het ministerie werkt aan een definitieve regeling binnen nationale en Europese kaders voor de rijbewijsregelgeving. De bedoeling is om, vooruitlopend op de implementatie van de nog niet vastgestelde 4e rijbewijsrichtlijn, 1 juli volgend jaar te komen met een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). Met de AMvB is het dan wettelijk toegestaan om een elektrisch bedrijfsvoertuig tussen de 3.501 en 4.250 kg TMM met rijbewijs B te besturen. Plan is om de AMvB zoveel mogelijk te laten aansluiten bij de voorstellen van de 4e rijbewijsrichtlijn, maar de juridische grondslag zal de 3e rijbewijsrichtlijn zijn.
