Uit meetgegevens op de brug en handhaving door de politie blijkt dat er dagelijks te veel te zware vrachtwagens over de brug in de snelweg A7 bij Purmerend rijden. Dit ondanks dat er een gewichtsbeperking van 25 ton op de brug van kracht is. Rijkswaterstaat wil de brug nu eventueel sluiten voor vrachtwagens als de situatie niet verbetert.
De gewichtsbeperking is ingesteld omdat de steunpunten van de brug niet sterk genoeg meer zijn om het gewicht van zwaar verkeer, zoals grote vrachtwagens, te dragen. De brug wordt daarom tot 1 september 2024 versterkt met wapeningsstaal.
Voorafgaand aan de werkzaamheden zijn sensoren geplaatst die meten hoe zwaar het verkeer is dat over de brug rijdt. Uit de meetgegevens blijkt dat er dagelijks honderden te zware vrachtwagens over de brug rijden. Handhaving en het uitdelen van bekeuringen door de politie en een oproep van Transport en Logistiek Nederland (TLN) aan al haar leden heeft nog niet geleid tot het gewenste resultaat.
Als de situatie op de brug, ondanks de oproep en de verstevigde handhaving door de politie, niet snel verbetert is een volgende maatregel het instellen van een verdere gewichtsbeperking of een algeheel vrachtwagenverbod.
Dat lijkt een vergaande maatregel, maar maandag haalde de politie nog dertig te zwaar beladen trucks van de A7. De limiet is nu 25 ton. Als vervoerders dat tonnage blijven overschrijden gaat Rijkswaterstaat maatregelen nemen, zegt het tegen NHnieuws. “Dan gaan we de gewichtsbeperking aanscherpen. We zeggen nu 25 ton maar dat kan nog lager en dan ga je richting een verbod ook voor ongeladen vrachtwagens. Dan wordt het ook makkelijker te handhaven.”

Zorg gewoon dat de brug, weer gemaakt word , zodat de trucks gewoon door kunnen.
Hou je wegnet op orde .
Bruggen zoals hier moeten gewoon begaanbaar blijven.
Dit hadden ze allang moeten doen, dit deden in Keulen bij een brug over de rijn.
Het grote probleem is, dat men meer parkeerplaatsen moet maken voor trucks i.v.m. de overnachting voor omrijden
Volgens mij moet men meer gaan handhaven als ze in overtreding zijn, de goede moeten weer voor een klein aantal overtreders lijden.
Nog even en we leven in een of ander Afrikaans land qua infrastructuur.
Al het onderhoud is wegbezuinigd en daarom zitten we nu in de ellende, en door al dat stikstof gelul kunnen er bijna geen nieuwe wegen gebouwd worden waardoor het file verhaal alleen maar erger wordt.