Tarieven vrachtwagenheffing óók vastgesteld op CO2-emissieklasse

Euro 6

De tarieven van de vrachtwagenheffing worden in het wetsvoorstel ook gebaseerd op de CO2-emissieklasse. Zware elektrische bestelauto’s tot 4,25 ton worden vrijgesteld van vrachtwagenheffing en er wordt bij de uitvoering van de vrachtwagenheffing geen onderscheid gemaakt naar nationaliteit, herkomst of bestemming van het vervoer, land van registratie van het voertuig en land van vestiging van de vervoerder. Dat staat in het wetsvoorstel wijziging Wet Vrachtwagenheffing.

In 2026 start in Nederland de vrachtwagenheffing. Net als in landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer, op de snelwegen, een aantal N-wegen en enkele gemeentelijke wegen. Omdat de Europese regels voor tolheffingen zijn gewijzigd, is een wijziging op de Wet vrachtwagenheffing noodzakelijk. Hiervoor is een wetsvoorstel  gemaakt dat aan de Tweede Kamer is aangeboden.

De inzet is om de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel ruim voor de start van de vrachtwagenheffing af te ronden. Dit schept duidelijkheid aan de ondernemers die straks vrachtwagenheffing moeten betalen en aan de organisaties die de Vrachtwagenheffing moeten invoeren.

Belangrijkste voorgestelde wetswijzigingen

Voorstel 1: De tarieven van de vrachtwagenheffing worden in het wetsvoorstel ook gebaseerd op de CO2-emissieklasse. Daarbij geldt dat hoe zuiniger het voertuig hoe lager het tarief per gereden kilometer. Emissievrije vrachtwagens krijgen een maximale korting op het tarief per kilometer.

Voorstel 2: Er komt een nieuwe vrijstelling voor emissievrije vrachtwagens met een gewicht tot 4,25 ton. Dit helpt ondernemers die investeren in bedrijfsvoertuig(en) zonder schadelijke uitstoot.

Voorstel 3: Op basis van de nieuwe Europese regelgeving wordt vastgelegd  dat bij de uitvoering van de vrachtwagenheffing geen onderscheid wordt gemaakt naar: nationaliteit, herkomst of bestemming van het vervoer, land van registratie van het voertuig; land van vestiging van de vervoerder.

Een internetconsultatie over de voorgestelde wetswijzing heeft begin 2024 plaatsgevonden. Het verslag is hier te vinden.

Internetconsultatie Besluit vrachtwagenheffing

Naast een wijziging in de Wet vrachtwagenheffing is ook een wijziging nodig van het Besluit vrachtwagenheffing. In een internetconsultatie kunnen burgers en bedrijven op de voorgestelde wijziging van het Besluit vrachtwagenheffing reageren, hun mening geven en ideeën inbrengen. Deze internetconsultatie is 14 oktober gestart.

Nieuwe tarieven

Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat stelt de tarieven voor zoals in onderstaande tabel zijn aangegeven. Als het parlement akkoord gaat met het wetsvoorstel, dan is dit de basis voor de toekomstige tarieven. Die worden wel jaarlijks geïndexeerd voor de inflatie, zoals dat ook met de tarieven gebeurt van bijvoorbeeld de dieselaccijns, of de motorrijtuigenbelasting (MRB).

Tabel: TLN

Dat betekent dat dit nog niet de definitieve tarieven zijn die vanaf 2026 zullen gelden. Waarschijnlijk zal er nog een aanpassing plaatsvinden voor twee jaar inflatie. Het biedt ondernemers echter wel een basis om investeringsbeslissingen mee af te wegen. Afhankelijk van de gewichtsklasse krijgen EV-voertuigen een korting van 77 tot 80 procent ten opzichte van het schoonste dieselvoertuig.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer