Remobis Refund Service en Edenred Finance bundelen hun krachten voor de oprichting van de European Refund Providers Association (ERPA). Dit is een nieuw initiatief binnen de transportsector met als doel het ondersteunen van de restitutiesector voor buitenlandse belastingen en accijnzen. Door het stimuleren van samenwerking en bij te dragen aan innovatie, transparantie en efficiëntie binnen de sector, wil ERPA waarde creëren voor zowel internationale vervoerders als belasting- en douanediensten in heel Europa.
Elk jaar worden duizenden internationale transportbedrijven in heel Europa geconfronteerd met ingewikkelde, langdurige en onsamenhangende procedures bij het terugvorderen van belastingen en accijnzen die ze in het buitenland hebben afgedragen. De oprichting van ERPA betekent een belangrijke verandering: ERPA biedt internationale vervoerders oplossingen voor eenvoudigere procedures, minder strenge eisen en voorschriften, en tijdige behandeling en afronding van restitutievorderingen.

De oprichters van het verbond, Edenred Finance (Litouwen) en Remobis Refund Service (Nederland) vertegenwoordigen samen met de aangesloten bedrijven Nikosax uit Denemarken, Alfa Transport Service uit Nederland en Tax Refund uit Roemenië een aanzienlijk deel van de Europese markt. Samen bedienen ze jaarlijks zo’n 32.000 klanten en behandelen ze meer dan 220.000 internationale restitutievorderingen, waarmee ERPA aan schaal en invloed wint.
“Voor de restitutiesector betekent ERPA een gedurfde stap vooruit. Door toonaangevende partijen samen te brengen, stellen wij nieuwe normen voor innovatie, efficiëntie en vertrouwen. Daarmee geven we het internationale vervoer de middelen om vooruit te komen en aan alle verplichtingen te voldoen”, zegt Pieter van Wel, voorzitter van ERPA.
Toegevoegde waarde voor belastingdiensten
ERPA streeft naar effectievere procedures voor belasting- en accijnsrestitutie en naar meer begrip en inzicht bij regelgevende instanties in de rol van de transportsector. Door toonaangevende Europese restitutieproviders te verenigen, bevordert ERPA samenwerking en draagt het bij aan het verhogen en verbeteren van de servicestandaard binnen de sector.
ERPA zet zich daarnaast ook in voor betere restitutievoorwaarden, fraudepreventie en het afstemmen van zijn doelstellingen op de belangen van de belastingdienstvoor een eerlijk en transparant belastingstelsel. Door samen te werken met ERPA krijgen instanties beter inzicht in en meer toegang tot sectorgegevens, waardoor fraude sneller kan worden opgespoord en voorkomen.
De samenwerking zorgt bovendien ook tot meer en betere communicatie tussen de instanties en serviceproviders, wat leidt tot verlichting van de administratieve lasten en een betere naleving van verplichtingen. Door het delen van inzichten en ‘best practices’ zal ERPA alle belanghebbenden een efficiënter en toekomstbestendiger ecosysteem kunnen bieden.