45 miljoen euro voor AanZET in 2024; start op 26 maart

45 miljoen euro voor AanZET in 2024; start op 26 maart featured image

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de nieuwe aanschafsubsidieregeling voor Zero-Emissie Trucks (‘AanZET’) voor 2024 gepubliceerd. De AanZET-subsidie voor 2024 bedraagt 45 miljoen euro. Net als andere subsidies gaat AanZET later van start, pas op 26 maart, vanwege de vertraging van de behandeling van de begroting.

De verlate start geeft wel de tijd om even goed naar de nieuwe subsidieregeling te kijken. Er zijn flink wat veranderingen. Allereerst de hoogte van het subsidiebedrag: dat is gestegen van 30 miljoen euro naar 45 miljoen euro.

Ook veranderd zijn de subsidiepercentages en de maximale subsidiebedragen. Die zijn voor 2024 aanzienlijker lager dan voor dit jaar. We zetten ze even op een rij.

De subsidie bedraagt:

voor een nieuwe emissieloze vrachtauto die valt onder de voertuigclassificatie N2 bakwagenchassis:

  • bij grote ondernemingen: 6,1 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 7.500 euro;
  • bij middelgrote ondernemingen: 12 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 14.700 euro;
  • bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 14,8 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 18.800 euro;

voor een nieuwe emissieloze vrachtauto die valt onder de voertuigclassificatie N3 bakwagenchassis tot en met een gewicht van 18.000 kg:

  • bij grote ondernemingen: 10,3 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 31.100 euro;
  • bij middelgrote ondernemingen: 20 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 60.500 euro;
  • bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 28,6 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 86.600 euro;

voor een nieuwe emissieloze vrachtauto die valt onder de voertuigclassificatie N3 bakwagenchassis met een gewicht groter dan 18.000 kg:

  • bij grote ondernemingen: 11,1 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 43.900 euro;
  • bij middelgrote ondernemingen: 21 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 83.200 euro;
  • bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 29 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 115.200 euro;

voor een nieuwe emissieloze vrachtauto die valt onder de voertuigclassificatie N3 opleggertrekker:

  • bij grote ondernemingen: 11,1 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 43.900 euro;
  • bij middelgrote ondernemingen: 21 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 83.200 euro;
  • bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 29 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 115.200 euro.

Afgelopen jaar was de AanZET-subsidie in één dag vergeven, en bedrijven met grote wagenparken vroegen veel subsidie aan voor meerdere emissievrije trucks. Dat moet voor 2024 anders worden, want een aanvrager kan per werkdag één aanvraag indienen voor de aanschaf van een emissieloze vrachtauto. Als een aanvrager op een werkdag meerdere aanvragen indient, of indien meerdere aanvragers die tot eenzelfde groep behoren op een werkdag een aanvraag indienen, neemt de minister uitsluitend de eerst ingediende aanvraag in behandeling.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer