Kögel introduceert Cool Liteshell en Port 20

Kögel introduceert Cool Liteshell en Port 20 featured image

Trailerfabrikant Kögel showt op IAA Transportation twee nieuwe producten: de Cool Liteshell koeloplegger en het Port 20 containerchassis.

De Kögel Cool Liteshell is een innovatieve koeltrailer die 700 kg lichter is dan zijn voorganger, de Kögel Cool. Dit gewichtsverlies van meer dan 9 procent is bereikt door gebruik te maken van geavanceerde materialen. De traditionele stalen deklaag is vervangen door hardschuimblokken van polyurethaan (PU) met een buitenlaag van glasvezel en thermoplastisch polyurethaan (TPU), wat corrosie voorkomt. Ook de vloer is vernieuwd: de houten dwarsdragers zijn vervangen door glasvezelversterkte kunststof (GVK) dwarsdragers, die dunner maar stabieler zijn en zorgen voor betere isolatie door het vergrote schuimvolume. Deze verbeterde isolatie waarborgt consistente temperaturen, wat essentieel is voor de veiligheid van bederfelijke producten.

Duurzaamheid is een belangrijk aspect van de Cool Liteshell. Door het lagere gewicht wordt het brandstofverbruik met 0,30 liter per 100 kilometer verminderd en de CO₂-uitstoot met 0,8 gram per kilometer. Dit betekent dat bij volledig gebruik van de laadcapaciteit elke 32e rit kan worden uitgespaard, wat resulteert in minder impact op het milieu. Dit maakt de Cool Liteshell aantrekkelijk voor transporteurs die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen en kosten willen besparen.

Daarnaast biedt de trailer lagere kosten en verbeterde efficiëntie. Door de stevige en slagvaste panelen is de Liteshell beter bestand tegen schade, wat resulteert in minder reparaties en stilstand. Bovendien is het ontwerp van de buitenwand zo ontwikkeld dat kleinere beschadigingen geen probleem vormen en eenvoudige reparaties snel kunnen worden uitgevoerd, waardoor de trailer snel weer operationeel is.

Kögel werkt samen met BPW en Thermo King om het systeem AxlePower in de Cool Liteshell te integreren. Dit systeem genereert energie tijdens het remmen en rijden, die wordt opgeslagen in een accu en gebruikt om de koelunit van energie te voorzien. Hierdoor wordt niet alleen brandstof bespaard, maar wordt ook de CO₂-uitstoot verminderd. Het systeem werkt bovendien stil, wat het comfort voor de chauffeur verhoogt.

De toenemende vraag naar koeltransporten, gedreven door strengere regelgeving en de groeiende e-foodmarkt, maakt dat de Kögel Cool Liteshell een aantrekkelijk antwoord biedt op de uitdagingen in deze sector. Hij combineert duurzaamheid, efficiëntie en betrouwbaarheid, en is een toekomstbestendige oplossing voor koeltransportbedrijven.

Kögel presenteert ook de Kögel Port 20, een lichtgewicht containerchassis dat op de IAA 2024 werd geïntroduceerd. Dit 20-voets chassis met drie assen weegt slechts 2.900 kilogram, wat het een van de lichtste chassis op de markt maakt. Dankzij de geoptimaliseerde gewichtsverdeling, met een wielbasis die naar achteren is verplaatst, biedt de Port 20 uitstekende rijstabiliteit. Deze configuratie verhoogt de schoteldruk, wat vooral nuttig is bij het transport van zware containers. Voor grensoverschrijdend vervoer kan het chassis worden uitgerust met een tweede laadpositie, waardoor de schoteldruk met 30 procent wordt verhoogd en het vervoer van wissellaadbakken mogelijk is.

De Kögel Port 20 biedt ook innovatieve functies die de efficiëntie vergroten, zoals een ladder aan de achterkant voor gemakkelijke toegang tot de containers, een gereedschapskist en een verbeterd ontwerp voor de bescherming van lichte ladingdragers. Dankzij het lage eigen gewicht draagt dit chassis bij aan lagere brandstofkosten en een verminderde CO₂-uitstoot, wat het een duurzame keuze maakt voor transportbedrijven.

Met de introductie van de Port 20 wil Kögel een moderne oplossing voor bedrijven in het containertransport bieden, waarbij efficiëntie, duurzaamheid en flexibiliteit centraal staan. Kögel heeft ook al plannen voor een nog lichtere, tweeassige versie van dit chassis die in 2025 op de markt zal komen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer