Berger Ecotrail introduceert de EcoChamp LTO, een ultralichte schuifzeiloplegger die past bij de inzet van elektrische vrachtwagens. Dankzij een lagere eigen massa en een slimme asconfiguratie helpt de oplegger om transportefficiëntie te verhogen en overbelasting van de aandrijfas te voorkomen.
De nieuwe EcoChamp LTO is ontwikkeld met het oog op maximale laadcapaciteit zonder de trekker onnodig te belasten. Met een startgewicht van slechts 4,7 ton behoort deze oplegger tot de lichtste in zijn klasse. Door de geoptimaliseerde asverdeling en kortere wielbasis wordt de druk op de aandrijfas van de trekker verlaagd, een cruciale factor bij het gebruik van elektrische trekkers die vaak zwaarder zijn dan conventionele dieseltrucks.
Extra lading
Dankzij het lage eigen gewicht kan de EcoChamp LTO tot 1,5 ton extra lading vervoeren ten opzichte van standaard opleggers. Dit leidt tot een potentiële reductie van het aantal ritten met 10 procent, wat direct bijdraagt aan duurzamer transport. Minder ritten betekent niet alleen minder CO2-uitstoot, maar ook een verlaging van brandstofverbruik en voertuigslijtage.
Handig
De oplegger is ontworpen volgens de principes van lichtgewicht constructie, waarbij het Reuleaux-driehoekprofiel in de I-liggers zorgt voor sterkte zonder overbodig materiaal. Hierdoor blijft de stabiliteit gewaarborgd terwijl het gewicht wordt geminimaliseerd. De EcoChamp LTO is gecertificeerd voor het vervoer van dranken en stukgoederen volgens DIN EN 12642 Code XL, DIN EN 12195-1 en VDI 2700.
Voor extra gebruiksgemak kan de oplegger worden uitgerust met de optionele Power Curtain van Schmitz Cargobull. Dit versterkte schuifzeil elimineert de noodzaak van steunlatten en versnelt laad- en losprocessen, wat zowel de transportefficiëntie als de veiligheid ten goede komt.
Sinds begin 2024 zijn de lichte opleggers van Berger Ecotrail verkrijgbaar via het Schmitz Cargobull verkoopnetwerk. Klanten profiteren daarmee van een uitgebreid servicenetwerk, inclusief onderdelenvoorziening, financieringsopties en TrailerConnect telematica voor realtime monitoring van onder andere bandenspanning en voertuigstatus.

