De vooruitzichten voor de verkoop van opleggers in West-Europa zijn voor 2024/25 verslechterd. De prognose voor de periode 2025-28 is echter een stijgende vraag die de historische pieken van 2008 en 2018 zal evenaren. Dat zegt analist Gary Beecroft van Clear International in de prognose van november 2024 voor de West-Europese trailermarkt.
Een positieve ontwikkeling volgens Beecroft is de aankondiging in oktober van een nieuwe renteverlaging door de Europese Centrale Bank (ECB). Het belangrijkste rentetarief is gedaald naar 3,4 procent. Andere landen buiten de eurozone die de rente ook hebben verlaagd, zijn het Verenigd Koninkrijk, Canada, Zweden en Zwitserland.
De registraties van trailers waren in mei 2024 echter nog zwakker dan eerder voorspeld – vooral in augustus. Als gevolg hiervan zijn de voorspellingen voor de vraag naar trailers in 2024 en de daaropvolgende jaren naar beneden bijgesteld, vooral in 2024 en 2025.
Na een daling van 10,9 procent in de vraag naar aanhangwagens in 2023, wordt voor 2024 een verdere daling van 8,8 procent voorspeld. Groei in de prognoseperiode zal het verkoopniveau tegen 2027 dicht bij dat van 2022 brengen. 2025 zal positiever zijn in termen van zowel de West-Europese economie als de groei van de trailerregistratie.
De productie van opleggers bereikte in 2018 het op twee na hoogste niveau ooit (maar duidelijk minder dan in 2007). De totale daling van het aantal registraties van 2018 tot 2020 bedroeg 23 procent en de daling van de productie 32 procent, deels als gevolg van een grote daling van de Duitse export van opleggers.
Na een sterk productieherstel van covid-19 in 2021/22 is de productie nu in de achteruitgang terechtgekomen. Niet alleen liggen de West-Europese registraties in 2024 nog steeds 13 procent onder het niveau van de eerste negen maanden van 2023, maar bovendien zijn de grote aantallen West-Europese trailers die voorheen naar Rusland (en Wit-Rusland) werden geëxporteerd, sterk teruggeschroefd of helemaal gestopt.

In plaats daarvan worden de meeste voertuigen die nu in Rusland worden verkocht, vermoedelijk geleverd vanuit China. Bovendien heeft China een enorme capaciteit voor de productie van trailers en kan het gemakkelijk voldoen aan de vraag waaraan voorheen elders in Europa werd voldaan. Als gevolg hiervan lijkt het dat de productie van West-Europese trailers in 2024 sterk is teruggebracht. Dit treft vooral grote exporteurs in Duitsland en elders.
In de periode 2021-24 zijn de Duitse investeringen de laagste van de zeven grote West-Europese economieën. Dit is niet typerend voor Duitsland, dat normaal gesproken minstens in de middenmoot staat als het gaat om groeipercentages van investeringen. In combinatie met de impact van de oorlog in Oekraïne heeft dit het leven van Duitse trailerfabrikanten erg moeilijk gemaakt. Korte werkweken en fabriekssluitingen zijn normaal geworden in 2024. De Duitse productie overtrof in het verleden die van Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje samen.
Een Europese oorlog en een oorlog in het Midden-Oosten plus een moeilijke economische situatie, een gebrek aan vertrouwen bij het bedrijfsleven, een lage vervangingsvraag naar trailers en een lagere vraag naar wegvervoer – die in 2023 met 4,0 procent is gedaald (hetzelfde als het covid-19 jaar 2020) – kunnen niet anders dan het vertrouwen van het bedrijfsleven een flinke knauw geven en de bereidheid van bedrijven om te investeren in nieuw transportmaterieel aantasten.
Gary Beecroft, directeur van Clear International: “De verkoop op de trailermarkt voor 2024/25 zal lager zijn dan voorspeld in het prognoserapport van mei 2024, maar de daaropvolgende jaren zullen dicht bij het verwachte markttraject blijven en uiteindelijk de historische pieken van 2008 en 2018 evenaren.”