Opleggermarkt trekt licht aan in 2024

Opleggermarkt trekt licht aan in 2024 featured image

De markt voor opleggers in West-Europa ziet er voor de eerste helft van 2024 moeizaam uit, maar na de zomer moeten de marktomstandigheden licht kunnen verbeteren, gezien de verbeterde investeringsmogelijkheden. Dat melt traileranalist Clear International.

Zelfs met dalende rentetarieven waren de vooruitzichten voor 2023 moeilijk. Clear voorspelde correct dat de trailermarkt met 10 procent zou dalen, maar in de markt voor zware trucks steeg de vraag in de eerste negen maanden van het jaar met 21 procent. Dit werd veroorzaakt door de EU Smart Tachograaf 2.0 verordening die in augustus 2023 van kracht werd. Dit leidde ook tot een grote daling in de vraag naar vrachtwagens vanaf september en de zwakke vraag zal aanhouden tot in het eerste kwartaal van 2024. Dus 2023 was een van die jaren waarin de vraag naar trucks en trailers in tegengestelde richting ging.

De economische prognoses voor landen in West-Europa zijn pessimistisch voor 2024. Er is waarschijnlijk een algemeen gebrek aan groei van het BBP en de investeringen in de eerste helft van het jaar, maar er is redelijke hoop op een opleving in de tweede helft.

Als gevolg daarvan zijn de voorspellingen voor de vraag naar trailers in 2024 en de daaropvolgende jaren naar beneden bijgesteld, maar slechts licht. Stijgende kosten veroorzaakt door hoge inflatie en rentetarieven, in combinatie met aanhoudende problemen met de aankoop van voertuigonderdelen, maken winstgevende productie moeilijk. Een Europese oorlog en een oorlog in het Midden-Oosten plus een moeilijke economische situatie kunnen niet anders dan het vertrouwen van het bedrijfsleven aantasten en de bereidheid van bedrijven om te investeren in nieuwe transportuitrusting verminderen.

Na een daling van 9,9 procent in de vraag naar trailers in 2023 zal de groei in de prognoseperiode het verkoopniveau tegen 2025 dicht bij dat van 2022 brengen. De periode 2024-25 zal naar verwachting positiever zijn, zowel wat betreft de West-Europese economie als de groei van de trailerregistratie.  Clear is van mening dat de meeste gepubliceerde economische prognoses voor 2024 overdreven pessimistisch zijn, en dat het waarschijnlijk is dat de economie zich sterker zal herstellen dan in 2023.  De economische vooruitzichten in 2024 voor Duitsland, Spanje en Nederland zijn opvallend zwakker dan andere landen op dit moment.

De productie van aanhangwagens bereikte in 2018 het op twee na hoogste niveau ooit (maar duidelijk minder dan in 2007). De totale daling van het aantal registraties van 2018 tot 2020 bedroeg 23 procent en de daling van de productie 32 procent, deels als gevolg van een grote daling van de Duitse export van aanhangwagens. De groei van de productie in 2024 en 2025 zal het productieniveau in de buurt brengen van dat van 2019, vóór covid-19.

Het trailerpark (vlootomvang) groeide in 2023 met slechts 0,7 procent. In de prognoseperiode zal het gemiddeld met 1,2 procent groeien, wat neerkomt op een gestage, zij het weinig spectaculaire groei. Na de ergste gevolgen van de pandemie groeide de vraag naar wegvervoer (gemeten in tonkilometers) van Q4 2020 tot Q1 2022, maar daalde in elk kwartaal van Q2 2022q2 tot Q2 2023.

De West-Europese handel in goederen in 2021 zorgde voor nog een verrassing. De handel daalde in het vierde kwartaal van 2020 met slechts 3 procent (gemeten in euro’s). De handel brak echter een nieuw record in Q3 2022, toen er een verrassend grote sprong was, die leidde tot een stijging van 25 procent voor 2022 als geheel – mogelijk gerelateerd aan de kosten van de invoer van gas en andere items die getroffen werden door de hoge inflatie – maar daalde vervolgens vanaf het tweede kwartaal van 2023.

Gary Beecroft, managing director van Clear International: “De verkoop van trailers voor 2024 zal in de tweede helft van het jaar verbeteren. Er zal enige omzetgroei zijn in zowel 2024 als 2025.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer