Schmitz Cargobull zet de komende jaren zwaar in op efficiëntieverbetering. Dat betreft niet alleen de eigen productie maar ook de mogelijkheden voor hun klanten, rendabel te kunnen blijven opereren. Dat blijkt uit de woorden van CEO Andreas Schmitz, voorafgaand aan IAA Transportation. Tegelijkertijd schetst de topman een moeilijke, onrustige trailermarkt en haalt hij stevig uit naar Brussel.

Niet dat het slecht gaat met het Duitse trailerconcern. Met een gemiddeld marktaandeel van 26 procent in Europa, is Schmitz marktleider. Uitgesplitst naar soorten trailers, is zelfs één op de twee koelers eentje van Schmitz. In het schuifzeilen trailersegment is dat één op drie. “Maar de markt is sinds Covid erg volatiel en de gemiddelde afstand die transportbedrijven rijden, loopt terug. Dat is één van de oorzaken van de terugval van het aantal verkopen,” schetste Schmitz de Europese trailermarkt. “Verkochten wij in 2021/22 nog bijna 61.000 eenheden, dit jaar verwachten wij er 40.000 te produceren.”
Kostenstijging 55 procent
De hele Europese trailermarkt heeft het niet makkelijk. “Dus wij ook niet. Voor ons komt daar nog bij dat wij ons sinds de oorlog in Oekraïne geheel uit Rusland hebben teruggetrokken. Dat betekent een terugval van 7.000 eenheden per jaar. Ook een brand in onze productiefaciliteit in Vreden heeft niet geholpen. Maar de grootste uitdaging is de stijging van de productiekosten met 55 procent sinds 2022. Daar kunnen wij niet anders dan die doorberekenen naar onze klanten. Daarom zetten we alles op alles om nog efficiënter, nóg betere producten voor onze klanten te bouwen. Zodat die via een lagere TCO de meerprijs weer kunnen terugverdienen. Want wij vrezen, dat de productiekosten mede door de regels vanuit Brussel nog verder zullen stijgen.”
Lagere TCO
Volgens Schmitz, zijn er door zijn bedrijf met betrekking tot dat laatste grote stappen gezet en gaan er nog talrijke komen. “Door een 15 procent betere K-waarde van onze nieuwste koelers en efficiëntere koelmachines, dalen voor een koelvervoerder alleen al de dieselkosten tot 50 euro per maand”, hield de CEO zijn gehoor voor. “Ook via de bouwwijze en duurzaamheid zorgen we voor een steeds betere TCO. Zoals door de trailerschassis en subframes te verzinken. Maar vooral ook via steeds meer digitale diensten.”
De CEO benadrukt dat Schmitz Cargobull dat in acht landen over de hele wereld produceert, financieel kerngezond is. “Wij betalen alles met eigen middelen en hebben nog nooit geleend. Momenteel bouwen we een nieuwe vergaand geautomatiseerde productiehal in Vreden. Daar produceren we straks 80 trailers per dag in twee shifts. Waardoor er vanaf 2025 elke 10 minuten een koeltrailer van de band loopt. Nu is dat één per kwartier. In totaal investeren wij de komende jaren 65 miljoen Euro in de uitbouw van nog meer productiekracht en innovatie vooral op digitaal gebied en de uitbouw van datagestuurde services.”
Boe tegen Brussel
In het licht van zoveel investerings- en verbeteringsdrang hief de topman ook een vermanende vinger richting Brussel. “De Brusselse bureaucratie loopt de spuigaten uit. Het aantal regels moet én terug en meer in verhouding zijn tot wat het opbrengt. Als voorbeeld van dat laatste, gaf hij het voorbeeld van de naar zijn idee krampachtige eisen rond Vector en de stadsdistribiteur die nauwelijks afstanden rijdt met voor het grootste deel lage snelheden. Maar wel een compleet aerodynamisch pakket moet kopen. “Hoe effectief is dat? En hoe verhoudt zich dat tot de koudwatervrees ten aanzien van onze Eco Duo oplossing waarmee we in een keer per rit 25 procent minder CO2 kunnen uitstoten?” De CEO wil een stevige lobby in Brussel opzetten voor een meer realistische aanpak op het gebied van het verkleinen van de Ecologische footprint.
Want volgens Schmitz staat economisch rendement en ESG (Environmental, Social & Governance) elkaar niet in de weg. “Zo realiseren wij een ROS van 5 procent op een omzet van 3 miljard euro en zullen we toch in 2030 onze CO2-uitstoot per trailer met 90 procent verminderd hebben. Tegelijker komt in dat jaar 20 procent van ons elektriciteitsverbruik en 100 procent van onze warmtebehoefte uit hernieuwbare bronnen en produceren we per trailer 50 procent minder afval. En over twee jaar willen we het aantal bedrijfsongevallen met 60 procent gereduceerd hebben.”
Veel nieuws
Op de IAA zal de bezoeker op stand 26 in hal 27 de eerste vruchten van al deze innovatiedrang kunnen bewonderen.
Dat begint bij een nieuwe generatie koelmachines: Naast de bestaande twee diesel aangedreven machines, introduceert Schmitz ook de S.CU ep85: een nieuwe diesel elektrisch aangedreven unit die nog veel zuiniger moet zijn dan de bestaande twee versies. Daarmee heeft Schmitz een behoorlijke prestatie geleverd. Want het merk levert pas sinds 2012 een eigen lijn koelmachines die in eigen huis gebouwd worden. Tot nu toe zijn er meer dan 30.000 geleverd. Ongeveer 20 procent van alle koelers wordt inmiddels met een Schmitz koelaggregaat geleverd.
Ook de nieuwe 44 tons schuifzeilentrailer zal op belangstelling kunnen rekenen. Deze heeft een versterkte vloer. De trailer kan daardoor vanachter beladen worden met een 9,5 tons heftruck. Het meergewicht is slechts 100 kilo. De trailer kan ook met een aerodynamische opbouw geleverd worden die tot 10 procent brandstof bespaard. Het versterkte zeil met ingebouwde lussen, maakt insnijden onmogelijk en het gebruik van planken overbodig.
Tegelijkertijd toont Schmitz van hun Oostenrijkse partner Berger de BERGERecotrail, een drieassige super lichtgewicht trailer met een eigengewicht van slechts 4,7 ton. Met een Coilgoot wordt dat gewicht 5,3 ton. De trailer kan zo tot 2,5 ton meer lading meenemen dan de standaard Schmitz schuifzeilentrailer.
De nieuwe S.BO PACE EcoFIXis een boxtrailer die dankzij de toepassing van Strucktoplast wanden 700 kilo lichter is dan zijn voorganger en vanwege de aerodynamische vorm tot 3,5 procent zuiniger rijdt.
Schmitz neemt ook een nieuwe 9,14 meter koeltrailer in gebruik met een enkel gedwongen gestuurde as. De citytrailer heeft een 10 procent betere isolatie dan tot nu toe gebruikelijk en kan uitgerust worden met meerdere temperatuurzones.
Maar de meeste aandacht gaat uit naar de digitale diensten en de uitbreiding daarvan. Elke nieuwe Schmitz trailer wordt al afgeleverd met een telematicasysteem en bevat tegenwoordig afhankelijk van het type tot 170 sensoren die van alles en nog wat meten. Daarmee bouwt Schmitz in feit Smart trailers die in de komende jaren steeds slimmer zullen worden omdat ze een veelheid aan data registreren. Al die data, zo benadrukt Schmitz zijn van de klant. Die ook zelf bepaalt of hij ebruik maakt van die connectivity. Of het uitzet. Zoals 9 op de 10 vervoerders op dit moment doet. Maar dat gaat veranderen volgens Schmitz. Al 42 procent van de Europese vervoerders is momenteel bezig met het implementeren van van steeds meer data systemen en de beveiliging daar van. Al dan niet via platforms als T-Comm dat ook met de Schmitz data uit de voeten kan.
Dan zijn de mogelijkheden via Trailer Connect eindeloos. Een kleine greep is de realtime bewaking van zaken als de geografische positie, de temperaturen in de koeltrailer, het wel of niet dicht zijn van deuren, tot de instellingen van de koelmachine. Op dit moment rijden er 108.000 connected Schmitz trailers rond en in 2030 moeten dat er 250.000 zijn. Het geldt volgens Schmitz. als het best beveiligde systeem in de transportwereld. Een belangrijke upgrade van Trailer Connect is remote diagnostics. Dat gaat binnenkort van start en is toe te passen op zowel trailer als koelmachine. Daarmee kan de unit tijdig zelf melden dat bepaalde onderdelen aan vervanging toe zijn waarmee een nog betere uptime gegenereerd wordt.