TIP Group en DSV slaan opnieuw de handen ineen om de logistieke sector duurzamer te maken. In 2025 zullen ze 500 Schmitz huckepacktrailers refurbishen. Dit verlengt de levensduur van de trailers met zes jaar en benadrukt de toewijding van beide bedrijven aan circulaire economie en het verminderen van CO2-uitstoot op Europese routes.
Refurbishment biedt volgens de partijen aanzienlijke milieutechnische en operationele voordelen. Na het succes van eerdere projecten, waarbij in 2023 1.100 en in 2024 991 trailers werden opgeknapt, zal dit nieuwe initiatief naar verwachting 8.000 ton CO2 besparen. Het refurbishen van een gebruikte schuifzeiltrailer stoot volgens TIP Group slechts 2,7 ton CO2 uit, aanzienlijk minder dan het produceren van een nieuwe trailer.
Daarnaast verdubbelt DSV de levensduur van de trailers van vijf naar elf jaar. Dit vermindert de noodzaak om te investeren in nieuwe trailers en levert langdurige operationele waarde op. Het gezamenlijk onderhoud van de trailers, ondersteund door TIP’s Europese werkplaatsnetwerk, zorgt bovendien voor minimale downtime en maximale inzetbaarheid.
“Wij zijn trots dat we onze samenwerking met DSV verder uitbreiden en onze gezamenlijke visie op een circulaire economie blijven versterken”, aldus Arjen Kraaij, Deputy CEO van TIP Group. Flemming Steiness, Managing Director bij DSV Global Equipment Services, vult aan: “Het refurbishen van trailers is een eenvoudige maar doeltreffende manier om de CO2-voetafdruk te verkleinen en toch hoogwaardige service te leveren.”
“TIP en DSV hebben een langdurige relatie. We zijn erg blij dat we onze samenwerking verder kunnen versterken, DSV flexibiliteit kunnen bieden en gebruik kunnen maken van elkaars werkplaatsen in heel Europa. Ons partnerschap is gebaseerd op vertrouwen, innovatie en het maken van een positieve impact”, voegt Rogier Laan, Vice President Sales & Marketing bij TIP Group, toe.
