Op Europa’s drukste vrachtcorridors wordt momenteel autonoom rijden met trucks getest. Binnen het door de EU mede-gefinancierde MODI-project onderzoekt DAF Trucks samen met HERE Technologies en diverse onderzoeksinstellingen hoe vrachtvervoer met Level 4-voertuigen veilig en praktisch kan worden ingevoerd.
De tests vinden plaats op de TEN-T-corridor, een van de belangrijkste Europese goederentransportroutes. Daarbij gaat de aandacht niet alleen uit naar de voertuigen zelf, maar vooral naar de infrastructuur die noodzakelijk is voor autonoom transport. Denk aan wegmarkeringen, connectiviteit, digitale kaarten en actuele verkeersdata. Er rijden overigens geen autonome trucks, ook geen DAF’s, op de TEN-T-corridor. Er wordt wel gereden met een conventionele vrachtauto, waarmee onder meer de connectiviteit wordt getest en de route wordt gefilmd. Voor het verdere onderzoek zijn geen voertuigen meer nodig.
Localisatie als grootste uitdaging
Een cruciaal aspect is de zogeheten localisatie: de mogelijkheid voor trucks om hun positie tot op enkele centimeters nauwkeurig te bepalen. “Localisatie kan niet slagen als de infrastructuur niet klaar is,” zegt Guus Arts, Project Manager Advanced Technology bij DAF Trucks.
HD-kaarten als externe sensor
Om die nauwkeurigheid te bereiken levert HERE zijn High Definition Live Map (HDLM). Deze digitale kaart fungeert volgens Arts als een “externe sensor” die voertuigen voorziet van vooruitkijkende verkeers- en wegdata, aanvullend op de boordcamera’s en sensoren. Zo kunnen autonome trucks beter anticiperen op complexe verkeerssituaties.
Stapsgewijze digitalisering
Het MODI-project richt zich ook op een stapsgewijze introductie van digitale oplossingen. “Digitalisering hoeft geen alles-of-niets verhaal te zijn,” benadrukt Petter Arnesen, senior onderzoeker binnen MODI. “Door functies gefaseerd in te voeren, kunnen transportbedrijven nu al waarde halen uit nieuwe technologie, terwijl we toewerken naar volledig autonoom vrachtvervoer.”
Met de samenwerking tussen voertuigbouwers, data-aanbieders en infrastructuurexperts wil het MODI-project een routekaart ontwikkelen voor de inzet van autonome trucks in de Europese logistiek.
