“Het lijkt er sterk op dat het wegtransport in beter economisch weer terechtkomt; er wordt ook weer geïnvesteerd. Ook de leden van CarrosserieNL merken dat.” Dat schrijft Ron Snoeks, voorzitter van branchevereniging CarrosserieNL, in het voorwoord van het aankomende FOCWA magazine Carrosserie.
Dat het herstel vanzelf gaat, is echter een illusie, waarschuwt Snoeks: “Voorlopig zitten we nog wel nog flink onder het niveau van 2008, maar het gaat ontegenzeggelijk branchebreed een stuk beter. Veel van de truckverkopen betreffen echter trekkers en daar heeft de carrosseriebouwer niet veel baat van. De Nederlandse trailerbouw heeft flink ingeleverd en buitenlandse carrosseriebouwers rammelen aan de poorten. Genoeg te doen derhalve.”
De schadeherstelbranche wordt geconfronteerd met carrosserieconstructies die almaar stijver en lichter worden. Dat was een belangrijke constatering na een bezoek aan de Aachener Karrosserietage, die op 22 en 23 september plaatsvonden. Jos Lamboo bezocht de beurs namens de Vereniging FOCWA Schadeherstel en constateert een spanningsveld tussen de wens om het gewicht van de carrosserie te verlagen en een al te grote stijging in de productiekosten te voorkomen. Immers: “Door gebruik van aluminium kan een gewichtsbesparing van 30 tot 40 procent worden behaald en met carbon fibre minimaal 50 procent. Echter, de materiaalkosten van staal bedragen slechts 0,60 euro per kilogram, die van aluminium 3,10 euro per kilogram en die van carbon fibre 50,00 euro.”
Specialisten, en met name die van de vakgroep Caravan- en Camperservicebedrijven, worden bediend met een uitgebreid verslag van de jongstleden Kampeer & Caravan Jaarbeurs. Het blijkt immers dat de caravan weer helemaal hip en happening is. Ook in deze branche staan de seinen dus weer op groen.
Bron: CarrosserieNL
