Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: BYD komt met drie elektrische trucks naar NL

2020 wordt een belangrijk jaar voor de Chinese bedrijfsautofabrikant BYD. Op de IAA in Hannover worden drie nieuwe elektrische trucks plus een elektrische bestelauto gepresenteerd. Die worden in geselecteerde Europese landen als eerste op de markt gebracht. Nederland is een van die landen.

Nederland is samen met onder meer Noorwegen, Zweden, Denemarken, België, Spanje en Portugal als eerste aan de beurt om de BYD elektrische bedrijfsauto’s te kunnen kopen. “Nederland loopt voorop in het oppakken van elektrische alternatieven voor voertuigen met verbrandingsmotoren. Ook de infrastructuur is al goed voor elkaar. De mindset wat betreft elektrisch rijden is prima”, aldus Isbrand Ho, managing director van BYD Europe, dat zijn hoofdkantoor in Schiedam heeft zitten.

Drie elektrische vrachtwagens worden op de IAA 2020 gepresenteerd. De eerste is misschien het minst spannend, een elektrische terminaltrekker. Deze heeft een trekkend vermogen van 36 ton en kan 10 uur achtereen operabel zijn. De terminaltrekker is voorzien van een 217,6 kW ijzerfosfaat accupakket van BYD. Opladen kan in twee uur met een 120 kW snellader. De elektromotor, verwerkt in de achteras, heeft een vermogen van 180 kW en levert 1000 Nm aan koppel.

Iets spannender wordt het al met de 7,5 tons distributietruck die BYD op de markt brengt. Deze volledig nieuw ontworpen truck met de naam T6 krijgt een elektrische as met alle componenten eraan met een vermogen van 150 kW en een koppel van 550 Nm. Het interieur ziet er verrassend modern uit, met schermen als displays en veelal touchscreen voor de bediening. Meer specificaties van de 7,5 tonner worden in de aanloop naar de IAA bekend gemaakt.

Het vlaggenschip van het BYD eTrucks gamma is een 19 tons bakwagenchassis. De als T8 door het leven gaande truck heeft een laadvermogen van 11.100 kg en kan 200 km rijden op zijn acculading. Die komt uit een 217 kWh BYD accupakket. Gekoppeld aan een eveneens eigen elektromotor is er 180 kW aan vermogen en maximaal 1500 Nm aan koppel beschikbaar. Net als de T6 is de T8 ontworpen door een designteam onder leiding van voormalig Audi-ontwerper Wolfgang Egger. Beide trucks zien er modern uit. Bij de T8 zien we nog wel een accupakket achter de cabine staan. Ook in de cabine zien we een ‘motortunnel’ om accu’s te kunnen herbergen. Zeker met een distributie-opbouw zou er in het 4×2 chassis voldoende ruimte moeten zijn om daar accupakketten te herbergen. Bij bijvoorbeeld een huisvuilopbouw wordt het misschien wat meer woekeren met de ruimte.

In het interieur verrast de T8 met schermen a la de Actros, die veelal als touchscreen kunnen worden bediend. Ook voicecontrol is mogelijk.

BYD is een van de grootste autofabrikanten ter wereld en onderscheidt zich van andere OEM’s door alle componenten van de elektrische aandrijflijn in eigen huis te kunnen maken. Momenteel is BYD bezig om het distributie- en aftersalesnetwerk op te zetten. Een voordeel daarvan is dat het in diverse landen, ook in Nederland, al kennis heeft van de mobiliteitsbranche doordat het al met bussen en vorkheftrucks op de markt is. Partners worden dan ook vooral in die hoek gezocht, vanwege hun kennis van elektrische componenten.

BYD brengt ook een 2,6 tons elektrische bestelauto op de Nederlandse markt in het voorjaar van 2020.

TTM.nl kon exclusief rijden met de 7,5 tons en 19 tons truck. Onze ervaringen zijn te lezen in een van de komende edities van TTM.nl magazine.

Eén reactie op “Foto’s: BYD komt met drie elektrische trucks naar NL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer