Ga naar hoofdinhoud

Mercedes-Benz wint Truck Innovation Award 2021 met eActros en GenH2

Mercedes-Benz Trucks heeft de 2021 editie van de Truck Innovation Award gewonnen, de speciale innovatieprijs van de International Truck of the Year jury. Mercedes won de award met haar elektrische trucks eActros en GenH2.

De eActros is een batterij-elektrische truck die inmiddels uitgebreid getest is en in 2021 op de markt komt. De GenH2 is een elektrische truck met een brandstofcel. De GenH2 gaat lopen op vloeibare waterstof en in 2023 moeten de eerste veldtesten starten.

De Truck Innovation Award werd virtueel overhandigd aan Martin Daum, voorzitter van de raad van bestuur bij Daimler Trucks en Sven Ennerst, hoofd ontwikkeling bij Damiler Trucks.

De Truck Innovation Award, die zowel de enorme technologische veranderingen als de energietransitie binnen de automobielsector erkent, is uitgereikt door de International Truck of the Year (IToY) jury, een groep van 25 bedrijfsautojournalisten, die grote truckmagazines uit Europa en Zuid-Afrika vertegenwoordigen.

Met een winnende score van 128 stemmen hebben de elektrische trucks van Mercedes-Benz de concurrentie van de heavy-duty BEV-concepten van Volvo Trucks en de CF Electric van de 2e generatie van DAF verslagen.

De jury van de International Truck of the Year, die de kans kreeg om het vorige prototype van de eActros en het nieuwste, dichter bij de serie geproduceerde voertuig te leren kennen, prees de rijeigenschappen van de eActros in distributietoepassingen en zijn prestaties op het gebied van acceleratie en rijvaardigheid. Bovendien prezen de IToY-journalisten de gebruiksvriendelijkheid van de eActros, die voor de gebruiker een snelle en eenvoudige overgang van een conventioneel voertuig met verbrandingsmotor naar e-truck mogelijk maakt.

Tot slot spraken de juryleden van IToY hun waardering uit voor de alomvattende aanpak van Mercedes-Benz Trucks op het gebied van elektromobiliteit, gebaseerd op een duidelijke langetermijnstrategie, op een wereldwijd modulair elektrisch aandrijvingsplatform en op de interne ontwikkeling van de belangrijkste kritische componenten. Het is een breed scala aan oplossingen, variërend van de pre-productie eActros tot de accu aangedreven eActros Long Haul, tot het brandstofcel waterstof concept GenH2 Truck voor lange afstandstoepassingen.

Als samenvatting van de stemming van de jury zei International Truck of the Year voorzitter Gianenrico Griffini: “Het vormgeven van CO2-neutraal transport vereist een snelle ontwikkeling van batterij-elektrische en brandstofceltrucks. Deze ontwikkeling moet worden ondersteund door een langetermijnstrategie voor elektromobiliteit, wat precies is wat Mercedes-Benz Trucks doet.”

Martin Daum

Martin Daum: “We zijn vereerd en trots dat de gerenommeerde International Truck of the Year jury onze eActros en onze GenH2 Truck heeft erkend met de prestigieuze Truck Innovation Award 2021. Dit is een sterke bevestiging dat we op de goede weg zijn met onze strategie die duidelijk gericht is op echt lokale CO2-neutrale technologieën: batterijcapaciteit en brandstofcellen op basis van waterstof. Deze combinatie stelt ons in staat om onze klanten de beste voertuigopties te bieden, afhankelijk van de toepassing. Met de eActros hebben we de afgelopen jaren aangetoond dat lokaal CO2-neutrale stadsdistributie vandaag de dag al mogelijk is. En met onze GenH2 Truck hebben we bovendien ons specifieke concept voor vrachtwagens met zware brandstofcellen gepresenteerd om flexibel en veeleisend langeafstandsvervoer te kunnen uitvoeren.”

Volgens de regels van IToY moet een genomineerde Truck Innovation Award een hoogtechnologisch voertuig zijn met een bruto voertuiggewicht van meer dan 3,5 ton, uitgerust met een alternatieve aandrijflijn of met een alternatief brandstofsysteem. Ook kan het voertuig voorzien zijn van specifieke hoogtechnologische oplossingen met betrekking tot connectiviteit (semi-autonome of volledig autonome aandrijfsystemen), een “platooning”-mogelijkheid of geavanceerde ondersteunende diensten zoals diagnose op afstand.

Eén reactie op “Mercedes-Benz wint Truck Innovation Award 2021 met eActros en GenH2

  • Peter Hendrickx

    Prachtige ontwikkeling.

    En nu eens kijken waar de waterstof vandaan moet komen.
    Het feit dat er vloeibare waterstof toegepast gaat worden getuigt al van meer realiteitszin dan de concepten die tot nu toe met lokaal geproduceerde gecomprimeerde waterstof gepresenteerd zijn .
    Met vloeibare waterstof kun je het probleem van de logistiek van waterstof naar tankstations oplossen en je kunt om te beginnen grijze waterstof gebruiken totdat er voldoende duurzame elektriciteit is om groene waterstof te kunnen produceren.Op dit moment kost een kg waterstof €9,80 dus een business case is nog ver weg .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer