Winfried Hermann, verkeersminister van de Duitse deelstaat Baden Württemberg, is bereid aan tafel te gaan met Daimler over de inzet van LZV’s. De autofabrikant heeft daar onlangs specifiek om gevraagd.
De bereidheid om überhaupt een gesprek aan te gaan is al opzienbarend, want Hermann behoort tot de Grünen, altijd een fel tegenstander van de LZV. Maar in Duitsland begint zelfs bij tegenstanders van de LZV het langzaamaan door te dringen dat er wellicht efficiencyvoordeel met de LZV te halen is. “Een afspraak is gemaakt voor over twee weken”, aldus een woordvoerder van het verkeersministerie. Autofabrikant Daimler wil in het Zuid-Westen van Duitsland op 17 trajecten LZV’s inzetten en zo 9.500 ritten en 2700 ton CO2 besparen.
Het verkeersministerie reageerde kort na het verzoek van Daimler afwijzend, maar wil nu toch praten. Het coalitieverdrag van Badem Württemberg geeft nog altijd voorrang aan water en spoor als modaliteiten boven de weg. Daar staat ook in dat er geen plek is voor proeven met de LZV. “Als dat verdrag aangepast moet worden, dan moeten alle coalitiepartners het ermee eens zijn”, aldus de woordvoerder.

[…] 08:41 UTC Baden Wrttemberg wil praten over LZV-inzet […]